استقبال سران کشورهای دنیا از پیروزی بایدن

استقبال سران کشورهای دنیا از پیروزی بایدن
شنبه 17 آبان 1399 - 21:06

اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا واکنش‌ مقامات آلمان و کانادا را به دنبال داشت.

العالم - آمریکا

پس از آنکه رسانه های آمریکایی از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری روز سه شنبه خبر دادند، شماری از مقامات آمریکایی و اروپایی به آن واکنش نشان دادند.

کانادا

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا به عنوان نخستین رئیس یک دولت خارجی، دقایقی بعد از اعلام خبر پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این پیروزی را به وی تبریک گفت.

اتحادیه اروپا

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را روزی نیک برای اروپا و آمریکا خواند.

«جوسپ بورل» روز شنبه با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود افزود: بی صبرانه منتظر کار با دولت جدید آمریکا برای بازسازی همکاری‌های دو طرف است.

اوکراین

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با تبریک پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد که روابط اوکراین و آمریکا مستحکم تر خواهد شد.

زلنسکی روز شنبه در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: به جو بایدن و کامالا هریس تبریک می گوییم. اوکراین با خوش بینی به آینده مشارکت راهبردی با آمریکا می نگرد.

وی افزود: دوستی بین اوکراین و آمریکا تقویت خواهد شد.

انگلیس

نخست وزیر انگلیس نیز با صدور بیانیه‌ای پیروزی جو بایدن نامزد حزب دمکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت و برای همکاری نزدیک دو کشور اعلام آمادگی کرد.

آرژانتین

«آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری آرژانتین نخستین رهبر آمریکای لاتین است که دقایقی پیش در پیامی توییتری، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت.

با گذشت کمتر از یک هفته از برگزاری انتخابات آمریکا و سکوت و تامل رهبران آمریکای لاتین تا اعلام نتیجه نهایی این رویداد سیاسی، بویژه از سوی آن دسته دولت های منطقه که متحدان واشنگتن به شمار می‌روند، «آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهوری آرژانتین نخستین رهبر آمریکای لاتین است که دقایقی پیش پیروزی جو بایدن و کامالا هریس را به آن ها تبریک گفت.

مصر

عبدالفتاح سیسی نیز پیروزی بایدن در انتخابات را تبریک گفت، واکنش سیسی به نتیجه انتخابات آمریکا جز اولین واکنش ها در جهان عرب بوده است.

قطر

امیر قطر نیز در پیامی پیروزی بایدن را تبریک گفت.

ایتالیا

وزیر خارجه ایتالیا پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تبریک گفت و بر همکاری رم با رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده و تقویت روابط دو کشور تاکید کرد.

«لوئیجی دی مایو» شنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: به رئیس جمهوری منتخب آمریکا جو بایدن تبریک می‌گویم. دوستی میان ایتالیا و آمریکا ریشه‌های عمیق و تاریخی دارد.

وی افزود: آماده‌ایم تا همکاری و روابط‌ در دفاع از صلح و آزادی را مستحکم‌تر کنیم.

سوئد

خانم آن کریستین لینده وزیر امورخارجه سوئد شنبه شب ضمن تبریک پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خواستار تقویت روابط میان استکهلم و واشنگتن شد.

وزیر امورخارجه سوئد در پیام توییتری این پیروزی را به خانم کامالا هریس معاون بایدن نیز تبریک گفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی سوئد در پیامش نوشت: ما کارهای زیادی می توانیم با هم انجام دهیم؛ در زمینه دموکراسی، برابری جنسیتی، مقابله با تغییرات آب و هوایی، امنیت اروپا و چندجانبه گرایی، چیزی که امروز به آن نیاز داریم.

لینده نوشت: خواستار تقویت روابط عالی میان استکهلم و واشنگتن حتی بیش از گذشته هستیم.

آلمان

صدراعظم آلمان با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام تبریک پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، همکاری دو سوی آتلانتیک را تنها راه فائق آمدن بر چالش های بزرگ کنونی دانست.

تصویری از مرکل و بایدن

در همین رابطه «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان با استقبال از مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا در پیامی توییتری نوشت: «خوب است که بالاخره ارقام روشنی وجود دارد. ما مشتاقانه منتظر همکاری با دولت بعدی ایالات متحده هستیم. ما می خواهیم در همکاری های خود برای آغاز مناسبات جدید دو سوی آتلانتیک و یک معامله جدید سرمایه گذاری کنیم.»

همچنین «امید نوری پور» نماینده پارلمان آلمان از حزب سبزهای این کشور در پیامی کوتاه در صفحه توییتر خود نوشت: «یک برنده داریم». این عبارت که یاد آورد جمله معروف انتخاب پاپ جدید پس از درگذشت یا کناره گیری رهبر پیشین کاتولیک های جهان است، اشاره به طولانی شدن روند شمارش آرا و نگرانی ها از طولانی شدن این روند دارد.

پارلمان اروپا

رهبر بزرگترین حزب سیاسی پارلمان اروپا شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را پایانی بر جولان پوپولیسم و اندیشه‌های راست افراطی دانست.

«دونالد توسک» که پیشتر ریاست شورای اروپا را بر عهده داشت روز شنبه در صفحه توئیتری خود از پیروزی جو بایدن نامزد حزب دمکرات آمریکا برای تسهیل چنین دستاوردی تقدیر کرد.

گفتنی است،جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا شنبه شب در اولین توئیت پس از اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت: رئیس جمهوری تمام مردم آمریکا خواهم بود، چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنهایی که به من رای ندادند.

در حال تکمیل ...

پربیننده ترین خبرها