جبهه پولیساریو به لغو آتش‌بس با مغرب تهدید کرد

جبهه پولیساریو به لغو آتش‌بس با مغرب تهدید کرد
سه شنبه 20 آبان 1399 - 14:05

جبهه پولیساریو در جمهوری صحرا، طی بیانیه‌ای مغرب را تهدید کرد در صورت انتقال نیروهای نظامی یا غیرنظامی خود به منطقه حائل «الکرکرات» آتش‌بس امضا شده با الرباط را لغو خواهد کرد.

العالم - آفریقا

جبهه «پولیساریو» در راس حاکمیت جمهوری دموکراتیک عربی صحرا، تهدید کرد اگر کشور پادشاهی مغرب، نیروهای نظامی یا شهروندان خود را وارد منطقه حائل «الکرکرات» واقع در مرز میان موریتانی و صحرای غربی کند، آتش‌بس امضا شده با الرباط را لغو خواهد کرد.

جبهه پولیساریو در سال ۱۹۹۱ تحت نظارت سازمان ملل توافقنامه آتش بس با مغرب را امضاء کرد و پس از آن ، مذاکرات بین دو طرف برای پایان دادن به بحران صحرای غربی شروع شد.

در بیانیه این جبهه که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری فرانسه منتشر شد، آمده است: نیروهای اشغالگر مغرب از نیمه‌های شب [یکشنبه]گذشته، عملیات اعزام شمار زیادی از نیروهای ژاندارمری و سرویس‌های امنیتی دیگر به منطقه الکرکرات را آغاز کردند.

در ادامه این بیانیه که در پایگاه خبری «الرأی الیوم» نیز منتشر شد، هشدار داده شد که ورود هر نیروی نظامی، امنیتی یا غیرنظامی مغربی به این منطقه حائل که تحت کنترل نیروهای کلاه آبی (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل) قرار دارد، به منزله یک تجاوز آشکار است و موجب خواهد شد که صحرای غربی با قاطعیت برای دفاع از خود و حاکمیت ملی خود به آن واکنش نشان دهد. این امر همچنین به معنای پایان آتش‌بس و باز شدن راه برای شعله‌ور شدن آتش جنگی جدید در سراسر این منطقه خواهد بود.
جبهه پولیساریو، سازمان ملل و شورای امنیتی را مسئول تضمین امنیت و سلامت شهروندان صحرای غربی دانست.

دو روز پیش، «محمد ششم» پادشاه مغرب در واکنش به تنش‌های اخیر در منطقه مرزی الکرکرات تأکید کرد که مغرب همواره بر اساس منطق و درایت عمل کرده و در عین حال با قدرت و قاطعانه با هر گونه تلاش برای لطمه زدن به سلامت و ثبات مناطق جنوبی مقابله خواهد کرد.

این سخنان محمد ششم در واکنش به ایجاد مزاحمت برای تردد افراد در گذرگاه مرزی الکرکرات واقع در حدفاصل بین مغرب و موریتانی و تحریک ارتش مغرب در چند هفته گذشته، بیان شد که گفته می‌شود عاملان این حادثه افراد منتسب به جبهه پولیساریو بوده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «الوئام» موریتانی، هفته پیش 200 راننده کامیون مغربی از دولت‌های مغرب و موریتانی خواستند که به آنها کمک کنند زیرا در گذرگاه الکرکرات گیر افتاده‌اند و به گفته آنها، «شبه نظامیان جدایی‌طلب» مانع عبور آنها از این گذرگاه می‌شوند. جبهه پولیساریو همواره به استفاده مغرب از این گذرگاه برای مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی اعتراض داشته است.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود و نزدیک به 80 درصد از اراضی صحرای غربی را تشکیل می‌دهد، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها