شانس موفقیت و شکست مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی مساوی است

شانس موفقیت و شکست مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی مساوی است
چهارشنبه 21 آبان 1399 - 11:11

هر گونه صحبت درباره روند مذاکرات غیر مستقیم بین لبنان و رژیم صهیونیستی قبل از تعیین حدود قلمرو لبنان، به عنوان مبنای مذاکره، بی معنی است.

العالم- لبنان

بر این اساس احتمال این که هیئت مذاکره کننده رژیم صهیونیستی در "ناقوره" کلا پرونده مذاکره را در هم بپیچد، وجود دارد. هیئت لبنانی در دو جلسه اخیر مسئله‌ای را مطرح کرد که باعث خشم طرف اسرائیلی و تهدید آن به اعمال گزینه‌های غیر قانونی و غیر قابل اجرا شده است.

هیئت لبنانی نقشه جدیدی را در مذاکره ارائه کرده که نشان می‌دهد 1430 کلیومتر دیگر به 860 کیلومتر قبلی اضافه شده است. به این ترتیب نیمی از میدان "کاریش" جزو قلمرو لبنان می‌شود.

در مقابل رژیم صهیونیستی هم خط (310) را مبنای مذاکره اعلام کرده است و این به معنای زیر پا گذاشتن همه خطوطی است که لبنان یا رژیم اشغالگر پیش از این اعلام کرده بودند.

یش از این، بحث درباره خطوط دو نقطه 1 و 23 (860 کیلومتر مربع) محدود بود. خط جدیدی که اسرائیل در تلاش برای مطرح کردن آن است آن سویِ منطقه روبه‌روی شهر شمالی "صیدا" است.

بدون شک، اسرائیل می‌داند که این خط را نمی‌توان مبنایی برای آغاز مذاکرات قرار داد ولی آن نوعی فشار به طرف لبنانی برای عقب‌نشینی از طرح خودش است. با این حال، کل این عملیات وارد مرحله‌ پیچیده‌ای شده که می‌تواند به نتایجی بینجامد که به مذاکرات پایان دهد.

لبنان به خط جدیدی که جنوب خط نقطه 23 واقع است و مساحتی حدود 1430 کیلومتر را در اختیار این کشور قرار می‌دهد، اصرار دارد. "میشل عون" رئیس‌جمهوری لبنان نیز درباره این خط توصیه‌هایی را به هیئت مذاکره‌کننده لبنانی داده که بر مبنای قانونی است و به حقوق بین‌الملل احترام می‌گذارد.

منابع مطلع به روند مذاکرات اعلام کردند، "احتمال موفقیت یا شکست این مذاکرات برابر است"؛ چرا که این روند از محاسبات پیش‌بینی‌شده خارج شده است. در حالی‌که طرفین معتقد هستند درباره مساحد 860 کیلومتر (مورد مناقشه) مذاکره می‌کنند ولی خطوط جدیدی ایجاد شده است. زیرا رژیم اشغالگر با این ادعا که درخواست لبنانی در واقع "تحریک‌کننده" است به خودش این حق را داد تا خط‌هایی جدیدی ترسیم کند که مبتنی بر هیچ قاعده‌ و قوانین بین‌المللی یا ترسیم مرزها نیستند.

منابع تأکید دارند، لجاجت اسرائیل مانع از هرگونه پیشروی در مذاکرات و باعث به تاخیر افتادن دستیابی به هرگونه توافق خواهد شد.

الاخبار- میسم رزق

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها