حفظ برتری نظامی اسرائیل؛ هدف مهم آمریکا در منطقه

حفظ برتری نظامی اسرائیل؛ هدف مهم آمریکا در منطقه
چهارشنبه 21 آبان 1399 - 17:00

ترامپ قمار باز که عمر حیات سیاسی اش به سر آمده است، در آخرین روزهای حکومتش می کوشد قراردادهای تسلیحاتی دیگری را با رژیم آل زاید منعقد و به این شکل، اموال اماراتیها را مجدداً سرقت کند.

العالم درگوشی

همزمان سازمان عفو بین الملل از آمریکا خواست که فروش سلاح به امارات را به خاطر جنایاتش در یمن متوقف کند.

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته گفت که ترامپ به کنگره خبر داده که با قرارداد فروش جنگنده های اف 35، پهپادهای جنگی، بمبهای هدایت شونده و موشک به ارزش 23 میلیارد دلار به امارات موافقت کرده است.

وی ادامه داد که البته این قرارداد همسو با تعهد بلندمدت آمریکا در زمینه تضمین برتری نظامی اسرائیل در منطقه است و منافاتی با آن ندارد.

دونالد ترامپ می خواهد قبل از ترک کاخ سفید در 20 ژانویه 2021 این قرارداد را اجرایی کند چرا که می داند بایدن حتما با آن مخالفت خواهد نمود اما مخالفت بایدن نه به خاطر دلسوزی برای مردم یمن بلکه برای حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه است.

البته ترامپ نیز مانند بایدن خواهان برتری نظامی اسرائیل در منطقه است اما به خاطر آنکه امارات قرارداد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کرده و اسرائیل نیز نسبت به این قرارداد چراغ سبز نشان داده، قصد اجرای سریع آن را دارد.

بلال الشوبکی کارشناس امور آمریکا در این باره گفت: نگرانی دمکراتها به این دلیل است که این قرارداد تسلیحاتی به ویژه در زمینه فروش اف 35 به امارات بخشی از تفاهم آمریکایی اماراتی در زمان ترامپ است که اجرای آن در مرحله انتقالی در آمریکا محتمل است به همین دلیل برای بایدن و دولتش بسیار دشوار خواهد بود که مانع اجرای این توافق شود به ویژه که ترامپ همچنان در آمریکا دارای محبوبیت است.

این در حالی است که تونی بلینکن مشاور سیاست خارجی بایدن ضمن مخالفت با فروش اف 35 به امارات، تاکید کرد که این سلاح در خاورمیانه باید فقط به اسرائیل فروخته شود به همین دلیل دولت بایدن به طور حتم در زمینه فروش این جنگنده ها به امارات تجدید نظر خواهد نمود تا برتری نظامی اسرائیل در منطقه حفظ شود.

الیوت آنگل رئیس کمیته امور خارجه کنگره آمریکا و شماری از نمایندگان دموکرات مجلس نیز گفتند که فروش سلاحهای پیشرفته آمریکا به کشورهای خاورمیانه فقط باید با حفظ برتری نظامی اسرائیل در منطقه انجام شود.

این در حالی است که فیلیپ ناصیف مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل از آمریکا به خاطر فروش سلاحهای پیشرفته به امارات انتقاد کرد و گفت که این سلاحها علیه غیرنظامیان در یمن استفاده می شود که به این شکل می توان گفت که آمریکا در قتل مردم این کشور و جنایات جنگی علیه آنان سهیم است.

این سازمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بمبارانهای هوایی علیه مردم یمن که به کشته شدن زنان، کودکان، سالمندان و غیرنظامیان انجامیده است، با مهمات آمریکایی انجام شده و به همین دلیل، از آمریکا، توقف فوری فروش چنین سلاحهایی را خواستار شده است.

پربیننده ترین خبرها