دیوار سیمانی ترکیه در مرزهای سوریه... مانع متحرکی که در صورت لزوم برداشته می‌شود!!!

دیوار سیمانی ترکیه در مرزهای سوریه... مانع متحرکی که در صورت لزوم برداشته می‌شود!!!
چهارشنبه 21 آبان 1399 - 18:37

در سال 2015 ترکیه ساخت دیوار سیمانیِ حائل با طولی بالغ بر 711 کیلومتر را در مرزهای مشترک با سوریه آغاز کرد و عملیات احداث در سال 2018 تمام شد که شامل استان‌های هاتای، کلیس، غازی عنتاب، شانلی اروفه و ماردین است. این سومین دیوار طولانی در جهان، بعد از دیوار چین( 9000 کیلومتر) و دیوار حائل میان مکزیک و آمریکا( 1070 کیلومتر) محسوب می‌شود که به بهانه جلوگیری از ورود تروریست‌ها از خاک سوریه به ترکیه احداث شد.

العالم- کشکول

موضوع قابل توجه این است که این دیوار که 3 متر ارتفاع دارد و یک متر آن را سیم‌های خاردار تشکیل می‌دهد کاملاً در خاک سوریه احداث شده و به خاطر آن، بخش‌هایی از زمین‌های زراعی سوری‌ها تخریب شده است و کشاورزان سوری از ترس گلوله نیروهای ارتش ترکیه، که به آنها اجازه نزدیک شدن به این دیوار را نمی‌دهند، نمی‌توانند در زمین‌های‌شان کشاورزی کنند.

از سال 2015 که عملیات احداث آن آغاز شد ارتش ترکیه بارها بلوک‌های سیمانی این دیوار را جابه‌جا کرد و برداشت تا راه را برای انتقال تجهیزات نظامی به داخل خاک سوریه به منظور حمایت از گروه‌های تروریستی و نیز احداث پست‌های دیده‌بانی برای نیروهای خود و گروه‌های تروریستی مورد حمایتش در داخل سوریه باز کند.

این بار و دقیقا از دوشنبه گذشته، ارتش ترکیه بخشی از دیوار سیمانی حائل در مرزهای مشترک- یعنی در مجاورت روستای "جطل" در حومه "الدرباسیه"در شمال الحسکه- را برداشت و مواضعش را در نزدیکی روستای مرزی در غرب این شهر تقویت کرد از جمله نقاط نظامی جدیدی در مرزها ایجاد کرد و تپه‌های خاکی را برداشت.

منطقه مرزی میان ترکیه و سوریه در مجاورت شهر الدرباسیه که تحت سیطره شبه‌نظامیان "نیروهای دموکراتیک سوریه"(قسد) است، شاهد گشت‌زنی‌های شبانه ارتش ترکیه و نیز ایجاد خندق‌هایی در مجاورت صومعه‌های الدرباسیه است. نیروهای ترکیه و گروه‌های تروریستی مورد حمایت آن به تجاوزها و حملات علیه روستاهای مسکونی و تاسیسات حیاتی در مناطقی واقع در نزدیکی مرزهای شمالی ادامه می‌دهند.

این دیوار توسط ترکیه برای جلوگیری از ورود تروریستها از سوریه به ترکیه احداث نشده به این دلیل که یک یا دو عملیات انجام شده توسط گروههای تکفیری فقط علیه گروههایی انجام شد که با دولت ترکیه مخالفند و دنیا دریافته که تمام تروریستها از ترکیه وارد سوریه شده اند.

این دیوار همواره برای ترکیه متحرک بوده است به این دلیل که هرگاه دولت ترکیه تصمیم به ارسال تدارکات برای گروههای تروریستی اش در سوریه داشته، این دیوار را برداشته تا این گروهها مانند خنجری در پیکر مردم و نظام سوریه باقی بمانند.

کارشناسان معتقدند در صورتیکه ترکیه دخالتی در جنگ علیه مردم سوریه نداشت و دهها هزار تروریست را از نقاط مختلف جهان وارد سوریه نکرده بود، هرگز احتیاجی به احداث دیوار با کشوری مسلمان مانند سوریه نداشت که با آن دارای روابط دیرینه تاریخی، دینی، اجتماعی و اقتصادی است.

سوریه و ترکیه می توانستند با کمک یکدیگر مرزهای مشترک را کنترل کرده و مانع ورود تروریستها شوند اما واقعیت آن است که ترکیه با حمایت از تروریستها، از آنان در جنگهای لیبی، قره باغ و سوریه استفاده می کند تا جنایاتی مرتکب شوند که لکه ننگی بر پیشانی بشریت است.

پربیننده ترین خبرها