پیام تسلیت کاربران سوری به درگذشت ولید المعلم

پیام تسلیت کاربران سوری به درگذشت ولید المعلم
دوشنبه 26 آبان 1399 - 15:01

ولید المعلم، سیاستمدار برجسته سوریه که کارنامه درخشانی در سیاست و دموکراسی در بحرانی ترین سال های سوریه داشت، صبح امروز دوشنبه به دیار باقی شتافت. با وفات وی، خلأ بزرگی در سیاست و دیپلماسی سوریه بر جای ماند.

العالم - داغ های مجازی

به دنبال درگذشت ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه، کابران توییتر در این کشور و چند کشور عربی و اسلامی هشتگ ولید _المعلم را ترند کردند. آنها در توییت های خود تأکید کردند که المعلم در همه محافل بین المللی و در دشوارترین شرایط و روزهای بحرانی از حقوق سوریه دفاع کرد و کارنامه درخشانی آکنده از سخنان حق دارد.

شادروان ولید المعلم، در سال 1941 در دمشق به دنیا آمد وی پس از طی مراحل تحصیل و با گرفتن مدرک لیسانس اقتصاد از دانشگاه قاهره در سال 1963، یک سال بعد وارد وزارت خارجه سوریه شده و مسئولیت های مختلفی را بر عهده گرفت.

او در دفاتر نمایندگی سوریه در تانزانیا، عربستان، اسپانیا و انگلیس خدمت کرد و سپس در سال 1975 سفیر کشورش در رومانی شد. سپس به سوریه برگشت و برخی مسئولیت ها را در وزارت خارجه این کشور بر عهده گرفت. تا اینکه در سال 1990 تا 1999 سفیر سوریه در آمریکا شد.

المعلم در این دوره نقش اساسی را دیپلماسی سوریه تا پس از کنفرانس صلح مادرید ایفا کرد. وی در نشست های فاروق الشرع، وزیر خارجه وقت سوریه و ایهود باراک، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی نقش مهمی را بر عهده داشت.

با آغاز هزاره دوم میلادی به عنوان معاون وزیر خارجه منصوب شد. وی در این مدت عهده دار پرونده روابط با لبنان بوده و قبل از ترور رفیق حریری، نخست وزیر لبنان، بارها به این کشور سفر کرده بود.

المعلم در 11 آوریل 2006 به عنوان وزیر خارجه منصوب شد. وی در آن زمان و درست در شرایطی که همه نیروهای استکباری برای براندازی حکومت سوریه دست به دست هم داده بودند، به دفاع از منافع سوریه پرداخت.

پربیننده ترین خبرها