پایان هادی در یمن، نفس های آخر سعودی

پایان هادی در یمن، نفس های آخر سعودی
شنبه 1 آذر 1399 - 13:57

العالم _ یمن

خبر:

بالاخره پس از چند هفته مبارزه نفسگیر نیروهای هادی اخرین امید خود به حفاظت از "مارب" را با تسلیم کردن پایگاه استراتژیک ماس به رزمندگان یمنی از دست دادند.

تحلیل:

- با فتح "ماس" حالا ارتش و مبارزین یمنی تقریبا هیچ فاصله ای با فتح کامل منطقه استراترژیک و غنی مارب ندارند. با فتح ماس نه تنها قفل فتح مارب شکسته شد بلکه مهم ترین پایگاه نیروهای هادی در کل یمن فروپاشید. از این به بعد مختصر دلخوشی هادی فقط به بخش هایی در المهره و حضرموت خواهد بود. پیش از این تکلیف اخوانی های تعز با هادی روشن شده بود و اختلافات اساسی میان آن ها و دیگر اخوانی های یمن در سطحی وسیع جلوه گر شده بود.

- این روزها سالگرد توافق موسوم به ریاض 2 است که بنا بود طی آن میان جنوبی های مورد حمایت امارات و نیروهای هادی مورد حمایت عربستان اشتی و همراهی برقرارکند. درحالی که شکست این توافق به معنای: پایان سیاسی هادی تلقی می شد حالا و با فتح "ماس" می توان رسما از شکست میدانی و پایان همه جانبه هادی در یمن سخن گفت.

- شکست قفل ورود انصارالله به مارب و پیش از آن تسلط یمنی ها بر"الدریهمی" و پایان دادن محاصره چند ساله این شهر در نزدیکی الحدیده در واقع امید بخش اینده ای است که در آن بایستی بن سلمان جهت دست بوسی یمنی ها اعلام حضور کند.

-رفتار نیروهای هادی طی روزهای اخیر حکایت از ناامیدی کامل انها درحفظ مارب دارد این را می توان از ویدئوهایی دریافت داشت که در سطحی گسترده منتشر شده و خروج کاروان های نظامی و تسلیحاتی از مارب را نشان می دهد هر چند رسانه های سعودی ان را در قالب جابجایی نیرو و تجهیزات معرفی می کردند!

- با اتفاق دیشب وفتح "ماس" به نظر می رسد اخرین ترفند ترامپ در حمایت از حکومت سلمان در جنگ یمن نیز بی فایده می نماید. ترامپ این روزها اصراردارد تا انصار الله را در لیست تروریستی خود قراردهد.

- فتح ماس یعنی فتح مارب و این بدان معناست که حتی اگر از این پس بنا برمذاکره ای باشد این انصارالله است که با دست برتر در آن حضور خواهد یافت.

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها