گمانه زنی رسانه های عربی در مورد جانشین ولید المعلم+ عکس

گمانه زنی رسانه های عربی در مورد جانشین ولید المعلم+ عکس
يکشنبه 2 آذر 1399 - 14:32

رسانه‌های عربی برای جانشینی ولید المعلم وزیر فقید امور خارجه سوریه تاکنون پنج گزینه را بخت جدی تصدی وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه ارزیابی کرده اند.

العالم ـ سوریه

در گمانه زنی‌های رسانه ای، به ویژه رسانه‌های عرب زبان منطقه با بررسی گزینه‌های احتمالی از «بشار الجعفری»، «فیصل مقداد» و «بثینه شعبان» به عنوان مهم‌ترین گزینه‌های جانشینی «ولید المعلم» نام برده اند.

این رسانه ‌ها در عین حال از «ایمن سوسان» دستیار ولید معلم و «عماد مصطفی» سفیر سوریه در چین به عنوان جانشینان احتمالی وزیر فقید امور خارجه سوریه یاد کرده اند.

فیصل مقداد

فیصل مقداد از جمله دیپلمات‌های سوریه است که رسانه‌های عربی او را به عنوان اولین گزینه برای تصدی وزارت امور خارجه کشورش معرفی کردند.

وی در سال ۱۹۵۴ در روستای «غصم» استان درعا متولد شد و در سال ۱۹۷۸ لیسانس هنر را از دانشگاه دمشق دریافت کرد و در سال ۱۹۹۳ موفق به دریافت مدرک دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه چارلز جمهوری چک شد.

«مقداد» از سابقه حضور در «اتحادیه بین المللی دانشجویان» و عضویت در دفتر اجرایی اتحادیه دانشجویان دانشگاه دمشق برخوردار است و در سال ۱۹۹۴ به عضویت گروه‌های دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه درآمد.

او در سال ۱۹۹۵ به هیات دائمی سوریه در سازمان ملل متحد رفت و در آنجا در کمیته‌های مختلف این سازمان فعالیت نمود و در بسیاری از کنفرانس‌های بین المللی به نمایندگی از سوریه حضور داشت.

مقداد در سال ۲۰۰۳ به سمت سفیر و نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل منصوب شد و به این ماموریت تا سال ۲۰۰۶ ادامه داد تا اینکه در همین سال با انتخاب «ولید المعلم» به عنوان وزیر امور خارجه سوریه و برکناری «عبدالحلیم خدام» معاون وقت وزیر امور خارجه به عنوان معاون وزیر امور خارجه سوریه برگزیده شد.

به اعتقاد برخی ناظران سیاسی، مقداد از شانس زیادی برای تصدی وزارت امور خارجه و مهاجران سوریه برخوردار است زیرا در طول دوره بیماری ولید المعلم و غیاب او در بسیاری از ماموریت‌ها و کارهای وزارت خارجه از جمله در پرونده‌های حملات شیمیایی و فعالیت‌های سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی و سازمان‌های بین‌المللی فعال در سوریه حضور داشته است و ناظران در وزارت امور خارجه سوریه او را به عنوان یک متخصص توصیف می‌کنند.

ایمن سوسان

ایمن سوسان به رغم اینکه سخنگوی رسمی وزارتخانه امور خارجه سوریه نبود اما با توجه به عدم حضور ولید المعلم به دلیل بیماری، به طور مکرر در رسانه‌های بین المللی حضور یافت و در مدت اخیر به عنوان چهره رسانه‌ای وزارت خارجه سوریه شناخته شد و برخی از ناظران از وی به عنوان دومین گزینه جانشینی ولید معلم نام می‌برند.

سوسان از شهر دمشق است و رسانه‌ها اطلاعات کافی درباره او ندارند اما او را به عنوان یکی از برجسته‌ترین رقیبان فیصل مقداد برای تصدی وزارت امور خارجه سوریه می‌دانند و او یکی از نزدیکان به ولید المعلم بود.

سوسان پیش از انتصاب به عنوان معاون ولید المعلم در سال ۲۰۱۴، سمت سفیر سوریه در اتحادیه اروپا و بلژیک را بر عهده داشت و قبل از آن هیچ اطلاعات شخصی یا حرفه‌ای درباره او وجود نداشت و به همین دلیل رسانه‌های عربی به او لقب «دیپلمات مرموز» داده‌اند.

رسانه‌ها، «سوسان» را یکی از شخصیت‌های نزدیک به «فاروق الشرع» می‌دانند و به اعتقاد آن‌ها چهره‌ای قابل قبول برای اروپاییان است.

بشار الجعفری

از بین نامزدهای اعلام شده از سوی رسانه‌ها بشار الجعفری نیز از شانس زیادی برای سمت وزیر امور خارجه سوریه برخوردار است.

بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل به عنوان قدرتمندترین بازوی خارجی «ولید المعلم» وزیر خارجی فقید سوریه عمل کرده است و او همیشه با اظهارات خود از مردم و نظام سوریه در سازمان ملل دفاع کرده است .

به نوشته رسانه‌ها، بشار الجعفری از تجربیات و اطلاعات زیادی برخوردار است و یکی از گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت امورخارجه سوریه است.

وی در آوریل سال ۱۹۵۶ در دمشق به دنیا آمد و افزون بر تسلط به زبان انگلیسی به زبان فارسی نیز مسلط است و به فرهنگ ایران علاقه دارد.

بثینة شعبان

رسانه‌ها همچنین از بثینة شعبان مشاور بشار اسد رئیس جمهور سوریه به عنوان یکی از گزینه‌های نظام سوریه برای تصدی وزارت امور خارجه یاد می‌کنند. گرچه وی نسبت به سه گزینه یاد شده بالا از تجربه کمتری در امور خارجی سوریه برخوردار است اما در بین گزینه‌ها برای جانشینی المعلم قرار دارد.

به نوشته رسانه‌های عربی، شعبان به مدت طولانی مترجم «حافظ اسد» رئیس جمهور فقید سوریه بود و پس از مرگ وی به سمت مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد منصوب شد.

رسانه‌ها با اشاره به اینکه در روزهای گذشته «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه بر اساس حکمی «لونا الشبل» روزنامه نگار سابق را به عنوان مشاور رسانه‌ای خود جایگزین «شعبان» منصوب کرد اما درباره سرنوشت «بثینة شعبان» چیزنی نگفت و به همین دلیل، گمانه زنی رسانه‌ها برای انتخاب او به عنوان جانشینی ولید معلم قوت گرفت.

شعبان در ماه می‌ ۱۹۵۳ در روستای مسعودیه در حومه حمص به دنیا آمد و در دانشگاه دمشق در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرد و از دانشگاه یورک انگلیس مدرک دکترا گرفت.

سفیر سوریه در چین

نام عماد مصطفی سفیر سوریه در چین نیز در لیست فهرست معرفی شده رسانه‌ها برای جانشینی معلم وجود دارد.

مصطفی در سال ۱۹۵۲ در شهر حلب متولد شد و دارای مدرک تخصص علمی در زمینه رایانه (کامپیوتر) می‌باشد و به عنوان مشاور برای بسیاری از سازمانهای بین المللی و منطقه‌ای در زمینه علم و فناوری کار کرده است.

وی سمت ریاست دانشکده انفورماتیک دمشق و عضو " انجمن علمی انفورماتیک" که توسط «بشار اسد» قبل از به قدرت رسیدن در سوریه در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد را برعهده داشت.

به گزارش ایرنا، مصطفی به عنوان «پایه گذار توافق نامه‌های چین و سوریه» شناخته می‌شود و در اواسط سال ۲۰۱۷ به شرکت‌های چینی قول داد که دولت سوریه پس از پایان جنگ در این کشور به شرکت‌های چینی اولویت فرصت‌های سرمایه گذاری و بازسازی را خواهد داد.

نام «عماد مصطفی» پیش از انتصاب به عنوان کاردار امور خارجه در سفارت سوریه در واشنگتن در سال ۲۰۰۴ در محافل سیاسی شناخته شده نبود تا اینکه سال ۲۰۱۱ به عنوان سفیر سوریه در آمریکا منصوب شد.

مصطفی قبل از اینکه مقامات آمریکایی در اواسط مارس ۲۰۱۱ وی را به دست داشتن در فعالیتهایی از جمله جاسوسی و تهدید مخالفان سوریه و سازماندهی جلسات حمایت از نظام در آمریکا متهم کنند، ۶ سال به عنوان دیپلمات در واشنگتن حضور داشت.

بشار اسد در سال ۲۰۱۲ وی را از واشنگتن احضار و او را به عنوان سفیر سوریه در چین منصوب کرد.

وی همچنین از سال ۲۰۱۸ سمت «سفیر غیر مقیم» سوریه در جمهوری دموکراتیک خلق لائوس، مغولستان و کامبوج را برعهده دارد.

پربیننده ترین خبرها