جدیدترین تحولات مارب| ائتلاف سعودی تجهیزات نظامی خود را خارج می‌کند

جدیدترین تحولات مارب| ائتلاف سعودی تجهیزات نظامی خود را خارج می‌کند
چهارشنبه 5 آذر 1399 - 13:41

تحولات میدانی و امنیتی استان مأرب حاکی از آن است که ائتلاف سعودی برای تسلیم این استان به نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آماده می‌شود.

العالم - عربستان سعودی

جدیدترین اخبار و گزارش‌ها درباره وضعیت نبرد در استان «مأرب» یمن که سرشار از منابع نفتی و گازی است و مهم‌ترین مرکز حضور حزب اخوانی «الاصلاح» -پیاده‌نظام دولت مستعفی عبدربه منصور هادی - است، بیانگر تشدید درگیری‌ها در برخی جبهه‌های غربی این استان و تداوم پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است.

در این میان نیروهای هادی و ائتلاف سعودی به شیوه‌های مختلف در تلاشند تا زمان بیشتری را برای خود بخرند تا دست‌کم مانع آن شوند که نیروهای انصارالله، تجهیزات نظامیشان را به غنیمت بردارند به همین دلیل کاروان‌های متعدد کامیون‌های سعودی در حال انتقال تجهیزات و ابزارآلات نظامی از پایگاه‌های نظامی به خارج از استان مأرب هستند.

سقوط اردوگاه نظامی و استراتژیک ماس در هفته پیش به منزله گشوده شدن راه برای آزادسازی شهر مأرب و راه‌های دروازه شمال غربی به این شهر و انتقال درگیری‌ها به منطقه «أسداس» در شمال غرب این شهر و رسیدن به منطقه «صمده» در شمال مأرب بود.

نزدیک به یک هفته است که با پیشروی‌های مستمر ارتش یمن در جبهه‌های مختلف نبرد آزادسازی مأرب از دست متحدان ائتلاف سعودی، این شهر در یک قدمی آزادی قرار گرفته و شکاف‌ها و چنددستگی‌های عمیقی در صفوف متجاوزان ایجاد شده است.

ائتلاف سعودی در حال خارج کردن تجهیزات و تسلیحات نظامی از مأرب است

پایگاه خبری «یمانیون» به نقل از منابع محلی نوشت که ائتلاف سعودی همچنان در حال انتقال تجهیزات نظامی سنگین خود به خارج از استان مأرب است.

بر اساس این گزارش، کاروان جدیدی از کامیون‌های سعودی برای انتقال تجهیزات نظامی سنگین وارد پادگان «تداوین» از مهمترین پایگاه‌های نظامی سعودی - اماراتی در این استان نفتی شدند تا تجهیزات و تسلیحات نظامی موجود در این پایگاه را به خارج از استان مأرب انتقال دهند.

گفته می‌شود که با پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، سعودی‌ها چند روزی است که در حال انتقال تجهیزات نظامی خود از مأرب به منطقه مرزی «الودیعه» هستند.

ادعای نیروهای هادی به پیشروی میدانی در جبهه «المخدره»

سرتیپ ستاد «احمد الشرعبی» فرمانده تیپ «الصقور» در نیروهای هادی، مدعی شد که نیروهای تحت فرمانش پیشروی میدانی جدیدی در جبهه «المخدره» در غرب استان مأرب داشته‌اند و موفق به تصرف چند پایگاه نظامی در این جبهه شده‌اند.

این در حالی است که نیروهای هادی از دیروز (سه‌شنبه - ۲۴ نوامبر) در سایه شکاف‌های ایجاد در شده در صفوف خود و تشدید درگیری‌ها در جبهه‌های جنوبی و غربی، در شهر مأرب، آخرین پایگاه خود در شمال شرق یمن، وضعیت فوق‌العاده نظامی برقرار کرده‌اند.

منابع محلی در شهر مأرب، تصاویری را ارسال کرده‌اند که نشان از حضور بی سابقه نیروهای نظامی در سطح شهر و برپایی مراکز ایست و بازرسی و استقرار تک تیراندازها در بالای پشت‌بام‌ها دارد.پلیس نظامی شهر مأرب نیز اعلام کرد که بنا به دستور «محمد المقدشی» وزیر دفاع دولت هادی، هیچ کاروان نظامی و امنیتی حق تردد در شهر را ندارد. از شهروندان نیز خواسته شده است تا در خانه‌های خود بمانند.

منابع آگاه قبیله‌ای می‌گویند که دولت هادی قصد دارد حالت فوق‌العاده اعلام شده در شهر مأرب را تمدید و تا پایان سال جاری میلادی آن را ادامه دهد.

استقبال ساکنان مأرب از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی با دیوارنویسی

پایگاه خبری یمنی «الخبر» به نقل از منابع میدانی در استان مأرب نوشت که ساکنان استان مأرب بر روی دیوارهای برخی خیابان‌ها، شعارهای اختصاصی جنبش انصارالله را نوشته‌اند و این اقدام در استقبال از ورود نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به این استان و آزادسازی آن از دست نیروهای هادی و ائتلاف سعودی - اماراتی صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، برخی از دیوارنویسیان نیز از سوی نیروهای هادی مورد تعدی قرار گرفتند.

بر اساس پژوهش اخیر اندیشکده «کارنیگی»، افکار عمومی در استان مأرب به شدن تحت تاثیر پیروزی‌ها و پیشروی‌های نیروهای صنعاء و جنایات ائتلاف سعودی در حق خود قرار گرفته‌ و همین امر موجب تغییر رویکرد و گرایش ساکنان این استان به سوی صنعاء شده است.

تداوم درگیری‌های رودرو در جبهه‌های غربی مأرب

منابع آگاه نظامی و میدانی وابسته به ائتلاف سعودی درباره آخرنی تحولات میدانی و نظامی جبهه‌های مختلف نبرد در استان مأرب می‌گویند که در جبهه‌های غربی این استان، درگیری‌های شدید و مستمری میان نیروهای هادی و نیروهای صنعاء در جریان است و دو طرف رو در رو در «حلحلان» و «الجفره» واقع در منطقه «مجزر» در غرب این استان در حال جنگند.

حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی علیه نیروهای انصارالله

رسانه‌های وابسته به ائتلاف سعودی همچنین اعلام می‌کنند که جنگنده‌های این ائتلاف، شب گذشته پایگاه‌ها و مقرهای نیروهای انصارالله یمن در استان‌های الجوف و مأرب را بمباران کردند.

فارس

پربیننده ترین خبرها