اردوغان از عفرین تا قره باغ؛ تغييرات جمعيتی ابزاری در دست اشغالگران

اردوغان از عفرین تا قره باغ؛ تغييرات جمعيتی ابزاری در دست اشغالگران
چهارشنبه 5 آذر 1399 - 17:21

یک سال پیش سوری ها از پافشاری ترکیه برای اسکان خانواده هایی از ادلب در خانه های کردهای عفرین شگفت زده شدند.

العالم - ترکیه

دوت الخلیج نوشت: این اسکان همزمان با اقدامات آدم ربایی و زورگویی و قلدری و اتهام زنی به غیرنظامیان همزمان شد و از طرح هدفمند نظام ترکیه پرده برداشت که مبتنی بر ایجاد تغییرات جغرافیای جمعیتی است که راه اشغال منطقه را هموار می کند.

سناریویی که رئیس جمهوری ترکیه در همه جا اجرا می کند و تور خود را در آنجا پهن می کند تا تغییرات مورد نظر خود را در آن جا ایجاد کند. همان چیزی که در منطقه ناگورنی قره باغ اتفاق می افتد که مورد منازعه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان است.

روزنامه زمان چاپ ترکیه نوشت که دولت ترکیه، ده ها خانواده عرب و ترکمن را از مناطق تحت سلطه خود در شمال شرق سوریه به قره باغ منتقل کرده است که اردوغان به این شکل به آنجا پریده است و برای انتقام گرفتن از دشمن تاریخی اش ایروان، از باکو حمایت کرده است.

با دخالت در این درگیری، جمهوری آذربایجان بعد از جنگی که چند هفته به طول انجامید، توانست قسمت هایی از ارمنستان را به کنترل خود در آورد و پس از آن، طی توافقی مبنی عقب نشینی نیروهای ارمنستان از قره باغ، آتش جنگ خاموش شد.

این روزنامه به نقل از "شفان الخابوری" نماینده مسئول مسئول اداره خودگردان در شمال شرق سوریه، نوشت: اطلاعات موثقی در دست داریم که آنکارا برخی از خانواده های سوریه را به منطقه ای فرستاده است که اکثر ساکنان آن ها را کردها تشکیل می دهند.

الخابوری با اشاره به دریافت اطلاعات موثقی درباره رسیدن خانواده های سوری به این منطقه گفت که با کردها به طور دائم در تماس است.

تاکتیکی قدیمی و جدید

الخابوری درباره اجرای سیاست تغییر جغرافیای جمعیتی از سوی دولت ترکیه هشدار داد و گفت این موضوع، مساله جدیدی نیست و ترکیه قبلا این کار را در شمال شرق سوریه انجام داده است.

وی اظهار داشت که اردوغان می خواهد همان سناریو را در قره باغ اجرا کند، که این مساله تهدیدی برای تخلیه منطقه از ساکنان اصلی اش می شود، همان اتفاقی که در مورد عفرین افتاد.

از سوی دیگر، گزارش های رسانه ها حاکی از آن است که اردوغان به خانواده های سوری که آن ها را به قره باغ منتقل می کند، وعده هایی را درباره دریافت تابعیت جمهوری آذربایجان داده است.

در این میان، تحلیلگران هشدار داده اند که آنکارا به اقدام بعدی روی آورد و آن اعزام نیروهای خود به مناطق مورد منازعه استچ. مساله ای که اخیرا با موافقت پارلمان ترکیه درپی درخواست ریاست جمهوری مواجه شده است.

اما گام سوم، فرستادن خانواده های ترکمن از مناطق الراعی، اعزاز و مناطق هم مرز با ترکیه و اسکان دادن آنان در قره باغ است، تا تغییرات جغرافیای جمعیتی ایجاد کند که اردوغان بعدا از آن به بهانه برای دخالت نظامی استفاده کند.

پربیننده ترین خبرها