الجزائر یک متهم فراری تشکیلات «گولن» را به ترکیه تحویل داد

الجزائر یک متهم فراری تشکیلات «گولن» را به ترکیه تحویل داد
چهارشنبه 5 آذر 1399 - 10:47

طی همکاری امنیتی میان دو دولت الجزائر و ترکیه، یکی از اعضای تشکیلات «فتح الله گولن» در الجزائر پس از دستگیری به آنکارا تحویل شد.

العالم - آفریقا

دولت الجزائر، دیروز (سه‌شنبه - ۲۴ نوامبر)، یکی ار سران تشکیلات «فتح الله گولن» را در چارچوب هماهنگی‌های امنیتی با ترکیه، به این کشور تحویل داد.

خبرگزاری آناتولی، به نقل از منابع امنیتی نوشت: «تلاش‌های وزارت خارجه ترکیه و اداره امنیت این کشور به ثمر نشست و یکی از اعضای تشکیلات تروریستی "گولن" را که به عنوان مدیر یکی از شرکت‌های مرتبط با این تشکیلات در الجزائر فعالیت می‌کرد، تحویل گرفت.»

بر اساس این گزارش، یک هواپیمای اختصاصی اداره امنیت ترکیه، این فرد به نام «ن.ن.ک» را پس از دستگیری در الجزائر به کشور بازگرداند. وی متهم است که با تشکیلات گولن که از نظر آنکار یک گروه تروریستی مسلح است، همکاری داشته و حکم بازداشت او پیشتر صادر شده بود و در حال حاضر در اختیار اداره امنیت آنکارا است.

به نوشته روزنامه «الشروق» الجزائر، «محمد بوروی» سفیر سابق ترکیه در این کشور در سال ۲۰۱۸ گفته بود: حضور تشکیلات گولن در الجزائر در مقایسه با سایر کشورهای آفریقایی ضعیف است و فعالیت آن در حد دو شرکت و دو مدرسه است. با این وجود گفت‌وگو‌های مستمری میان دو کشور درباره عناصر این سازمان تروریستی وجود داد.

همکاری امنیتی میان الجزائر و ترکیه طی چند ماه اخیر شاهد تحول قابل ملاحظه‌ای در پرونده تبادل افراد تحت تعقیب دو کشور است.

آگوست گذشته بود که خبرگزاری رسمی الجزائر اعلام کرد که «بونویره قرمیط» نظامی سابق فراری از این کشور را طی عملیاتی ویژه با هماهنگی و همکاری نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر و به کشور بازگردانده است.

ترکیه تشکیلات فتح الله گولن را سازمانی تروریستی و عامل کودتای ۱۵ جولای (۲۵ تیر ۱۳۹۵) اعلام کرده است. در جریان این کودتای نافرجام، ۲۵۱ نفر کشته و حدود ۲۲۰۰ تن زخمی شدند.

مقام‌های مختلف ترکیه شامل رئیس‌جمهور این کشور بارها از آمریکا خواسته‌اند که گولن سرکرده این تشکیلات را که در آمریکا سکونت دارد، به ترکیه تحویل دهند اما واشنگتن توجهی به این خواسته نکرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها