به رغم تمام امتیازات بن سلمان... آمریکا همچنان نگران است

به رغم تمام امتیازات بن سلمان... آمریکا همچنان نگران است
جمعه 7 آذر 1399 - 19:39

به رغم تمام امتیازات ولیعهد سعودی و تمام اموالی که از طریق قراردادهای تسلیحاتی به دولت آمریکا ارائه می دهد، این شاهزاده جوان که به تخت قدرت چشم دوخته است، هنوز نتوانسته نگرانی های آمریکا را نسبت به شهروندان سعودی که از سوی دستگاه های امنیتی درمعرض شکنجه قرار می گیرند، برطرف کند.

العالم ـ کشکول

در خبری آمده است که وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه 26 نوامبر در قبال پرونده لجین الهذلول و سمر بدوی دو فعال سعودی بازداشت شده و ارجاع پرونده آنها به دادگاه تروریسم ابراز نگرانی کرد.

تقریبا همگان می دانند که واشنگتن از ابعاد سیاسی اینگونه مسائل به عنوان اهرمی برای اعمال فشار بر عربستان و دیگر کشورها برای به تسلیم واداشتن آنها و کسب اموال بیشتر استفاده می کند، اما این نگرانی اینک در زمانی مطرح می شود که بن سلمان گمان می کند پس از تمام آنچه که به امریکایی ها ارائه داد و تمام امتیازات در خصوص سازش با اسراییلی ها و دیدار با نتانیاهو و پمپئو در عربستان، دیگر به طور کامل رضایت خاطر آمریکایی ها را جلب کرده است.

دفتر امور خاور نزدیک در وزارت خارجه آمریکا در توییتر نوشت: در قبال پرونده لجین الهذلول و سمر بدوی و انتقال آنها به دادگاه تروریسم عربستان نگران هستیم. همچنین دفتر امور خاور نزدیک از نقض ها و تجاوزات علیه الهذلول و بدوی و نبود شفافیت در محاکمه آنها ابراز ناخرسندی کرد.

اما نمی دانیم چرا امریکا در قبال پرونده خاشقچی روزنامه نگار سعودی و قتل وحشیانه او چشم پوشی کرد و اینک در قبال پرونده الهذلول ابراز نگرانی می کند. این تناقض را می توان اینگونه حل کرد؛ در پرونده خاشقچی میزان اموالی که بن سلمان به امریکا ارائه داد، در حدی بود که نگرانی امریکاییها در قبال این جنایت هولناک را کاملا برطرف کرد؛ اما پول های عربستان در پرونده الهذلول ظاهرا چندان فراوان و هنگفت نبوده است؛ از این رو امریکایی ها در انتظار دریافت اموال بیشتری هستند تا نگرانی شان در خصوص الهذلول نیز از میان برود.

حال ممکن است این تناقض علت دیگری نیز داشته باشد، و آن این است که وزارت خارجه آمریکا که تلاش می کند همواره خود را مدافع حقوق بشر جلوه دهد؛ نمی تواند از تمام تجاوزات عربستان در برابر افکار عمومی چشم پوشی کند، از این رو هر ازگاهی برای حفظ آبروی خود در مقابل برخی از این تجاوزات ابراز نگرانی می کند.

پربیننده ترین خبرها