ادعای مقام اماراتی: صلح امارات و اسرائیل نقطه عطفی در منطقه است

ادعای مقام اماراتی: صلح امارات و اسرائیل نقطه عطفی در منطقه است
شنبه 8 آذر 1399 - 15:09

وزیر مشاور در امور خارجه امارات صلح کشورش با رژیم صهیونیستی را نقطه عطفی در تحولات منطقه خواند و مدعی شد که افق‌های صلح در منطقه خوب است.

العالم - امارات

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات که در نشست «گفت‌وگوهای کشورهای حاشیه دریای مدیترانه» که از طریق ویدئوکنفرانس در رم برگزار شد، مدعی شد که معاهده صلح امضاشده بین امارات و اسرائیل نقطه عطفی در تحول منطقه است.

قرقاش تصریح کرد که این معاهده صلح در اصل برای توقف روند الحاق اراضی فلسطینی در کرانه باختری بود و افق‌های روند صلح در غرب آسیا خوب است.

به نوشته روزنامه اماراتی «البیان»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات همچنین گفت که واکنش‌های شدید و خشم نسبت به معاهده صلح که در اوایل امضای این معاهده صلح بود اکنون متفاوت است و فلسطینیان این تغییر بزرگ را درک کرد‌ه‌اند و بازتاب آن را اخیرا مشاهده کردیم و آن‌ها (فلسطینیان) اعلام کردند که به زودی تماس‌های خود با اسرائیل را ازسر می‌گیرند و علاوه بر آن سفرای خود را به امارات و بحرین بازگرداندند.

وی بر ضرورت دفاع از فلسطینیان و حمایت کشورهای عربی از آن‌ها و نیز ضرورت تلاش برای پیدا کردن راه‌حل سیاسی تأکید کرد و گفت که نسبت به تصمیمات اخیر فلسطینیان خوش‌بین است.

قرقاش درباره معاهده صلح امضاشده بین امارات و رژیم صهیونیستی تصریح کرد: «این یک تصمیم حاکمیتی امارات است و به باور امارات مبنی بر ضرورت توسعه روابط از طریق گفت‌وگو و ارتباط بازمی‌گردد و این معاهده برای شکستن رکود استراتژیک در منطقه بود و سومین هدف نیز که قطعا مسئله اصلی است، مسئله فلسطین است.

وی افزود که کشورهای عربی بانفوذی که نقش اساسی در حمایت از روند صلح داشتند، مصر و اردن هستند و امارات نیز امیدوار است که نقش مشابهی برای پیشبرد این تلاش‌ها ایفا کند.

این مقام اماراتی همچنین تأکید کرد که افق‌های روند صلح در غرب آسیا خوب است و دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نقش اساسی در دستیابی به این معاهده ایفا کرد و «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نیز حمایت از این توافقنامه را سریعا اعلام کرد.

وی مشارکت آمریکا در روند صلح غرب آسیا را ضروری خواند و اگر این میانجی‌گری آمریکا نبود، این «توافقنامه ابراهیم» حاصل نمی‌شد.

قرقاش همچنین با اشاره به اینکه صلح بین مصر و اردن با اسرائیل و فلسطین با صلح بین امارات و اسرائیل متفاوت است، گفت: صلح بین امارات و اسرائیل «صلح گرم» است چرا که امارات و اسرائیل جنگ یا مرزی نداشتند و این معاهده صلح فرصتی برای اسرائیل جهت برقراری روابط عادی و سازنده با یک کشور عربی فراهم کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها