تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس

تصویب دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس
يکشنبه 9 آذر 1399 - 12:10

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(یکشنبه) با دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موافقت کردند.

العالم - ایران / سیاسی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 9 آذر) دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردند.

از 246 نماینده حاضر در صحن علنی، 232 نماینده به این طرح رای مثبت دادند که این اقدام واکنشی به ترور و به شهادت رساندن شهید محسن فخری زاده بود.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز (یکشنبه 9 آذر ماه 99) در جلسه علنی و در تشریح طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و لغو اجرای پروتکل‌ الحاقی اظهار داشت: برجام دو طرف داشت که یک طرف آن 1+5 بوده و طرف دیگر آن جمهوری اسلامی ایران است؛ جمهوری اسلامی تمام تعهدات برجامی خود را از صفر تا صد انجام داده و گزارشات متعدد و مکرر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که جمهوری اسلامی تمامی تعهدات خود را اجرا کرده است.

وی افزود: متأسفانه طرف‌های مقابل ما که یکی از آنها آمریکا بود، کاری کرد که تحریم‌های بانکی به صورت کاغذی لغو شد ولی سایه سنگین تهدید و تحریم را بر نظام بانکداری دنیا حفظ کرد و عملا هیچ تحریمی برداشته نشد.

رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: رئیس جمهور اعلام کرد که مزاحمی از برجام خارج شد و 1+5 از این به بعد تبدیل به 4+1 شد؛ از کرامات شیخ ما چه عجب، شیره را خورد و گفت شیرین است و هر دانش‌آموز دبستانی هم می‌داند که 1+5 بعد از خروج یک کشور تبدیل به 1+4 می‌شود.

ذوالنوری گفت: آیا مزاحمی رفت که برجام راه خود را ادامه دهد یا زمانی که به بهره‌برداری جمهوری اسلامی رسیدیم، از برجام خارج شد که به تعهداتش عمل نکند و عملا مزاحمت برای عدم اجرای تعهدات سایر شرکا ایجاد کرد.

وی افزود: سهم ایران در برجام قفل شده است و ما به سهم و حق خود نرسیدیم؛ طرف‌های ما به وظایفشان عمل نکردند و اتحادیه اروپا هم حاضر نشد هزینه بپردازد؛ طبق عرف و قوانین و حقوق و تکلیف جمهوری اسلامی هم باید از مسیری که رفته است بازگردد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: حوادث مکرر هم از سوی آنها علیه جمهوری اسلامی سامان دادند، لذا طرح تجدید نظر در این مسیر تدوین شده است که 8 طرحی که نمایندگان از خروج از ام پی تی تا اصلاحاتی در برجام یک دست شده و جلسات متعدد کارشناسی با حضور آزاد نمایندگان و صاحب نظران برگزار شد ضمن این که صاحب نظران مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان انرژی اتمی، وزارت امور خارجه، سپاه،‌ستاد کل نیروهای مسلح‌، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مختلف دعوت شده و جلسات متعدد چندین ساعته برگزار شده و نتیجه آن طرح 9 ماده‌ای شده است.

وی در توضیح بیشتر گفت: تفاوت این طرح با دیگر طرح‌ها آن است که یک مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرایی کرده‌ایم پیش بینی شده است و در پایان هم ماده 9 هم برای آن جرم انگاری شده است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها