تحلیل القدس العربی در باره تحرکات ناو هواپیمابر آمریکا در خلیح فارس

تحلیل  القدس العربی در باره تحرکات ناو هواپیمابر آمریکا در خلیح فارس
يکشنبه 9 آذر 1399 - 13:31

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در گزارشی رابطه وضعیت ناوهای هواپیمابر آمریکا در سطح جهان به ویژه ناو هواپیمابر نیمیتز در منطقه خلیج فارس را در شرایط ترور شهید محسن فخری زاده تحلیل و بررسی کرد.

العالم ـ آمریکا

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن روز یکشنبه در گزارشی به قلم «حسین مجدوبی»، جوسازی شکل گرفته توسط برخی از رسانه‌ها در مورد اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی «نیمیتز» به خلیج فارس را کاملاً نادرست و بی‌پایه و اساس خواند و رابطه وضعیت ناوهای هواپیمابر آمریکا در سطح جهان به ویژه ناو هواپیمابر نیمیتز در منطقه خلیج فارس را مورد تحلیل قرار داد.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های گروهی جهان این روزها بر اعزام ناو هواپیمابر آمریکایی نیمیتز به منطقه خلیج فارس و دریای عرب تمرکز کرده‌اند، نوشت: نیمیتز بیش از یک ماه است که در منطقه حضور دارد.

گزارشگر القدس العربی توضیح داد: پنتاگون عادت کرده طبق معمول در هنگام شکل‌گیری بحران‌ها با ایران تا آنجا که می‌تواند از آب‌های خلیج فارس دوری گزیند، همان‌گونه که در سال گذشته میلادی نیز ناو هواپیمابر " آبراهام لینکون " به مدت چند ماه ورود خود به پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین را به تأخیر انداخت.

مجدوبی افزود: تجدیدنظر در محل استقرار ناو هواپیمابر نیمیتز و ناوگان همراه آن شامل چند کشتی و دو زیر دریایی می‌شود، زمینه را برای سخن گفتن در مورد احتمال اقدامات نظامی در نتیجه تنش پیش آمده به دنبال ترور «محسن فخری زاده» یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان هسته‌ای ایران فراهم آورد.

وی اضافه کرد: در واقع این ناو هواپیمابر از اکتبر گذشته در منطقه خلیج فارس و دریای عرب حضور داشت و در اواخر اکتبر و اوایل نوامبر جاری در مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین استقرار یافت و در نهم نوامبر در دریای عرب مستقر بود و در اوایل هفته جاری در سمت غرب شبه قاره هند یعنی در نزدیکی دریای عرب و خلیج فارس مستقر شده است.

مجدوبی در ارتباط با حضور نظامی آمریکا در سطح جهان نوشت: آمریکا ناوهای هواپیمابر خود را در شماری از مناطق حساس جهان نگه داشته است. واشنگتن هم اکنون یک ناو هواپیمابر را در آب‌های شرق آمریکا و ناو هواپیمابر "رونالد ریگان" را در سواحل روبروی چین و ژاپن و نیمیتز را در دریای عرب و شماری از ناوشکن‌های خود را در دریای سیاه مستقر کرده است.

بر اساس این گزارش، بیش از ده ناوهواپیمابر آمریکایی هم اکنون در آب‌های جهان در حال گشت زنی هستند. این ناوها از پایگاه شهر «نورفولک» در ایالت «ویرجینیا» حرکت خود را آغاز کرده و رهسپار دریای مدیترانه و سپس خلیج فارس و شرق آسیا می‌شوند و در پایگاه دریایی شهر "سان دیگو " در ایالت کالیفرنیا به سفر دریایی خود پایان می‌دهند. شماری از ناوهای هواپیمابر آمریکا نیز خط برعکس یعنی از سن دیگو رهسپار نورفولک می‌شوند. همچنین آمریکا هم اکنون چهار ناوهواپیمابر در حال تعمیر و نگه‌داری دارد.

مجدوبی گزارشگر القدس العربی خاطرنشان کرد: آمریکا هم اکنون هیچ تهدیدی علیه خود در منطقه مشاهده نمی‌کند و به همین دلیل هیچ دلیل منطقی برای حمله ایالات متحده به کشوری در منطقه وجود ندارد و پنتاگون در همین رابطه با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که حضور و استقرار نیمیتز در منطقه بر اساس یک حمله از پیش طراحی شده، شکل نگرفته است. علاوه بر همه اینها دست یازیدن به جنگ علیه کشوری با حجم و ابعاد ایران مستلزم کسب آمادگی‌های لجستیکی گسترده‌ای است که پنتاگون از جنگ جهانی دوم تاکنون اقدام به چنین کاری نکرده است.

پربیننده ترین خبرها