عراقی‌ها: هرگز مستعمره‌ای برای عادی‌سازی نمی‌‌شویم

عراقی‌ها: هرگز مستعمره‌ای برای عادی‌سازی نمی‌‌شویم
دوشنبه 10 آذر 1399 - 14:57

ناظران مسائل عراق و منطقه‌ای ماهیت عادی‌سازی احتمالی بغداد و رژیم تل‌آویو را زیر سوال برده، و همزمان مردم عراقی با این اقدام قاطعانه مخالفت می‌کنند.

العالم- داغ‌های مجازی

کاربران عراقی در شبکه اجتماعی توییتر هشتگ "هرگز مستعمره‌‌ای برای عادی‌سازی نمی‌شویم" ایجاد کرده و طی آن اعلام نموده‌اند که مخالف پیوستن به قطار عادی‌‌سازی هستند.

کاربران عراقی همچنین عادی‌سازی با صهیونیست‌ها را مغایر با اصول و آرمان‌های عراق می‌دانند که بر حمایت از ملت، سرزمین و قضیه فلسطین تأکید دارد.

ناظران امور عراق با اشاره به عزم جنبش صهیونیستی- آمریکایی برای عادی کردن روابط بغداد و تل‌آویو در جریان اشغال عراق، اظهار داشتند که عادی‌سازی غیرعلنی در آن زمان آغاز شد؛ چرا که شماری از نیروهای عراقی خارج از عراق با ایالات متحده آمریکا همکاری می‌کنند و این همکاری مستلزم آن است که بایستی به رژیم صهیونیستی نیز نزدیک شد زیرا که آن تنها همپیمان استراتژیک آمریکا در منطقه است.

دومین گام در همین راستا در آن زمان این بود که تلاش شد پرچم عراق در شورای حکومتی انتقالی از نظر ظاهری به پرچم رژیم اشغالگر صهیونیستی شبیه شود.

در گام سوم نیز تلاش شد عبارتی از گذرنامه عراقی با این مضمون که "به صاحب این گذرنامه امکان سفر به تمامی کشورهای جهان به غیر از رژیم صهیونیستی داده می‌شود"، حذف شود. لذا مقام‌های عراقی ممنوعیت سفر به این سرزمین اشغالی را لغو کردند.

چهارمین گام، درگیری‌های کلامی و فیزیکی در مجلس نمایندگان عراق به دنبال سفر "مثال الالوسی" از اعضای مجلس به سرزمین های اشغالی بود که به لغو عضویت این نماینده از پارلمان منجر شد ولی دادگاه مانع از این اقدام شد و تصمیم پارلمان در این خصوص غیرقانونی شد.

پنچمین گام نیز متوقف کردن فعالیت مرکز پژوهش‌های فلسطین، به عنوان یکی از مراکز مهم پژوهشی در عراق از سال 1967 بود.

ششمین گام نیز جایگزین کردن واژه "اسرائیل" به جای واژه رژیم صهیونیستی در بیشتر ادبیات عراق بود.

هفتمین گام این بود که وزارت خارجه رژیم اشغالگر صفحه "اسرائیل با گویش عراقی" را در توییتر ایجاد کرد و در آن، ویدیوهای مختلفی درباره یهودیان عراقی منتشر می‌کرد.

هشتمین گام نیز شایعات مبنی بر سفر هیئت‌های عراقی به فلسطین اشغالی در سال 2018 بود که در پی آن، ناظران و کارشناسان سیاسی با جدیت به موضوع عادی‌سازی پرداخته و برخی طرف‌های عراقی را برای تلاش جهت این عادی‌سازی متهم می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها