ترور دانشمندان مسلمان؛ طرح شوم آمریکا و اسراییل

ترور دانشمندان مسلمان؛ طرح شوم آمریکا و اسراییل
دوشنبه 10 آذر 1399 - 15:21

طی دهه های اخیر رژیم صهیونیستی و آمریکا با اجرای طرح شوم حذف دانشمندان مسلمان در هر نقطه ای از جهان به روش های مختلف از جمله ترور، مبادرت کرده اند.

العالم ـ آمریکا

به راستی هدف رژیم صهیونیستی و آمریکا از ترور و حذف دانشمندان مسلمان و نخبگان کشورهای اسلامی در هر نقطه ای از جهان از جمله دانشمندان عراقی، مصری، مالزی و تونسی و این سالها ترور دانشمندان در ایران چیست و آنها از ارتکاب این همه جنایت به دنبال چه چیزی هستند؟

پر واضح است که برای کنکاش در باره این سوال می بایست بر سوابق و نیز روش های حذف دانشمندان مسلمان از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی و در راس آنها سیا و موساد مروری صورت بگیرد.

کشورهای غربی همواره برای تداوم نیاز دیگر کشورها بویژه کشورهای منطقه به دانش، فناوری، کالاها و تسلیحات خود تلاش کرده‌اند تا در مسیر پیشرفت و شکوفایی کشورهای مسلمان به شیوه‌های مختلف مانع ایجاد کنند؛ این تلاش ها از استحاله فرهنگی تا جلوگیری از انتقال دانش فنی و وضع تحریم‌ها و ترور و ایجاد ناامنی و حتی اقدام نظامی را در بر می گیرد.

این کشورها و در صدر آنها آمریکا با نگاه برتری جویانه خود نسبت به دیگر کشورهای جهان بویژه کشورهای مسلمان تلاش کرده‌اند تا این معادله را به هر نحوی شده و در قالب و شکل‌های جدیدی به نفع خود حفظ کنند.

رژیم صهیونیستی نیز به عنوان دشمن اصلی جهان اسلام همواره تلاش کرده تا به زعم خود دست برتر را در منطقه داشته باشد و به روش‌های مختلف از یک سو وحدت کشورهای مسلمان منطقه را تضعیف و در میان آنها شکاف ایجاد کرده و از سوی دیگر، از انتقال دانش فنی و پیشرفت علمی بومی آنها به شیوه‌های مختلف نرم و سخت جلوگیری کند.

تروریسم صهیونیستی برای جلوگیری از پیشرفت های فناورانه جهان اسلام

سران رژیم صهیونیستی فارغ از گرایش‌های مختلف خود همواره در این نقطه نظر مشترک بوده‌اند که نباید جهان اسلام پیشرفت واقعی در زمینه‌های فناوری‌های داشته باشد و اگر هم فناوری پیشرفته‌ای وارد این کشورها شود باید آنها از نظر کار با این فناوری و دانش تولیدی آن به خارج متکی باشند.

یکی از روش‌هایی که همواره در دستور کار آمریکا و رژیم صهیونیستی بویژه در منطقه خاورمیانه بوده، استفاده از شیوه پلید و ضد انسانی ترور است که از جنبه حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد جنایت ضد بشری به شمار می‌رود و می‌توان طراحان و عاملان آنها را تحت تعقیب بین المللی قرار داد.

تاریخ کشورهای مسلمان منطقه شاهد استفاده آمریکا و بویژه رژیم صهیونیستی از اهرم ترور بوده است. سازمان‌های جاسوسی «سیا» آمریکا و «موساد» رژیم صهیونیستی پرونده سنگینی در این زمینه دارند.

به گواه گزارش‌های مراکز پژوهشی غیردولتی و گزارش‌های متعدد رسانه‌ای، آمریکا و رژیم صهیونیستی در دوره معاصر بارها دانشمندان، نخبگان و فرهیختگان کشورهای مسلمان منطقه را ترور کرده‌اند. این ترورها یا به صورت مستقیم توسط خود آنها یا مزدورانشان انجام شده است. صهیونیست‌ها تعدادی از رهبران و شخصیت‌های سیاسی و نظامی این کشورها را به خاطر مبارزه با رژیم اسرائیل ترور کرده‌اند و دانشمندان علمی آنها را نیز به خاطر جلوگیری از پیشرفت علمی این کشورها در لیست ترور خود قرار داده‌اند.

«حسین علی بحیری» پژوهشگر راهبردی مرکز مطالعات خاورمیانه می‌گوید: اقدام اسرائیل علیه علمای عرب در طول تاریخ نشأت گرفته از این راهبرد است که باید نخبگان عرب را با ترور حذف یا آنها را وادار به همکاری با تل آویو کرد.

وی می‌افزاید: این اقدامات برای حفاظت از برتری اسرائیل در همه زمینه‌ها در چارچوب حمایت آمریکا از تل آویو صورت می‌گیرد. حتی کار به جایی رسیده است که اسرائیل به دیگر کشورها فشار می‌آورد که جلوی تحصیل جوانان دیگر کشورها را در رشته‌های حساس و راهبردی دانشگاه‌های خود بگیرند.

کشور عراق نیز از جمله کشورهای مسلمانی است که آمریکا و صهیونیست‌ها همواره تلاش کرده‌اند تا دانشمندان و نخبگان آن را ترور کنند که این امر بویژه بعد از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی شدت بیشتری به خود گرفت.

ترور دانشمندان عراقی

آمارهای متفاوتی در خصوص شمار دانشمندان، نخبگان و اساتید دانشگاه‌های عراق که ترور شده‌اند، وجود دارد. هرچند آمار دقیقی در این باره وجود ندارد اما برخی منابع تعداد آنها را ۲۵۰ نفر و برخی دیگر تا ۷۳۰ نفر دانسته‌اند که در رشته‌های مختلف علمی و پزشکی در دانشگاه بغداد و سایر دانشگاه‌ها تدریس می کردند یا مشغول به فعالیت در دیگر بخش‌های این کشور بوده‌اند.

در گزارش مرکز اطلاعات فلسطین که در سال ۲۰۰۵ میلادی منتشر شد، با استناد به یک گزارش وزارت خارجه آمریکا آمده است که دستکم ۵۳۰ دانشمند و بیش از ۲۰۰ استاد دانشگاه و شخصیت‌های دانشگاهی توسط تیم‌های ترور اسرائیل از روز اول اشغال عراق درسال ۲۰۰۳ میلادی به بعد در این کشور به قتل رسیدند.

مرکز اطلاعات فلسطین بخشی از گزارش وزارت خارجه آمریکا را منتشر کرد که در آن آمده است: برخی دانشمندان عراقی وادار شده‌اند که در مراکز تحقیقات آمریکایی کار کنند. به هرحال، اکثر آنها همکاری در برخی زمینه‌ها را نپذیرفته و از آمریکا به کشورهای دیگر فرار کرده‌اند و این درحالی بود که عناصر موساد در عراق با هدف حذف فیزیکی دانشمندان هسته‌ای و بیولوژیک عراق فعالیت می‌کردند.

برپایه این گزارش، پنتاگون با پیشنهاد موساد که آن را بهترین راه برای خلاص شدن از دست این دانشمندان می‌دانست، یعنی حذف فیزیکی موافقت کرده بود. مرکز اطلاعات فلسطین در گزارش خود جزئیاتی از ترور اساتید عراقی را نیز منتشر کرد.

ترور دانشمند مسلمان

این ترورها فقط به عراق محدود نشده بلکه براساس گزارش‌های رسانه‌های عرب زبان، دانشمندان سایر کشورهای مسلمان نیز از آن در امان نبوده‌اند.

به نوشته این رسانه‌ها، «مصطفی مشرفه» و «سمیره موسی» و «یحیی المشد» دانشمندان هسته‌ای مصر از جمله کسانی بودند که تیم‌های اسرائیل آنها را ترور کردند.

تیم‌های ترور رژیم صهیونیستی در دهم اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی نیز پنج دانشمند هسته‌ای سوری را در حمله به مینی بوس آنها در منطقه برزه در دمشق ترور کردند.

براساس اعلام رسانه‌های عرب زبان، سال ۲۰۱۸ میلادی نیز شاهد یک سری ترورها بود که گمان می‌رود دستگاه موساد رژیم صهیونیستی در پس پرده آنها بوده باشد.

در این سال، «هشام سلیم مراد» دانشجوی لبنانی فیزیک هسته‌ای در فرانسه ترور شد و «حسن علی خیر الدین» دیگر دانشجوی لبنانی در کانادا به خاطر رساله دکترای خود درباره سیطره یهود بر اقتصاد جهانی ترور شد. او تهدید شده بود که این رساله را دنبال نکند.

«ایمان حسام الزره» از نخبگان فلسطینی در علم شیمی نیز از دیگر کسانی است که گفته می‌شود موساد وی را به قتل رسانده است.

«فادی محمد البطش» مهندس برق نیز به هنگام عزیمت برای اقامه نماز صبح در مالزی ترور شد. او جایزه بهترین پژوهشگر عرب را از آن خود کرده بود.

درسال ۲۰۱۶ میلادی نیز دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی مهندس «محمد الزواری» دانشمند تونسی را ترور کرد. وی در کار توسعه پهپادها و پروژه زیردریایی بدون سرنشین فعالیت می‌کرد. الزواری بعد از سرپرستی پروژه توسعه صنعت پهپادی گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس با نام «ابابیل ۱» ترور شد.

بی شک این موارد گوشه‌ای از تلاش پلید آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از پیشرفت علمی و فناوری جهان اسلام است که همواره در دستور کار سران آنها بوده است.

غده سرطانی رژیم صهیونیستی با همکاری سازمان های جاسوسی غربی به ویژه سازمان سیا برای حفظ به اصطلاح اقتدار و برتری جویی خود در منطقه با توسل به همه نوع اهرم فشار از جمله دخالت در ممانعت از قراردادهای تجاری و اقتصادی تاثیرگذار بر پیشرفت و رشد کشورهای اسلامی گرفته تا فشار به کشورهای غربی برای جلوی از تحصیل جوانان مسلمان در رشته‌های حساس و راهبردی دانشگاه‌های آن کشورها و دست آخر ترور دانشمندان مسلمان که براساس منشور سازمان ملل متحد جنایت ضد بشری است و تعقیب بین المللی دارد، ابایی ندارد زیرا به حمایت آشکار و پنهان غرب برای مصون ماندن از هر گونه مجازات و بازخواست پشت گرم است.

پربیننده ترین خبرها