اعمال فشار سعودی‌ها برای تشکیل دولت دست‌نشانده جدید در یمن

اعمال فشار سعودی‌ها برای تشکیل دولت دست‌نشانده جدید در یمن
سه شنبه 11 آذر 1399 - 10:47

«خالد بن سلمان آل سعود» معاون وزیر دفاع عربستان در آخرین دیدار خود با «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن در شهر ریاض، از وی خواست تا دولت جدیدی در این کشور جنگ‌زده و ویران شده توسط ائتلاف سعودی تشکیل دهد.

العالم - یمن

یک منبع نزدیک به منصور هادی امروز (سه شنبه) در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» ضمن اعلام این مطلب افزود که رییس جمهوری مستعفی یمن برای اعلام دولت جدید بدون اجرای بخش نظامی توافقنامه ریاض امضا شده با شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات است، از سوی سعودیها تحت فشار قرار دارد.

این منبع که الجزیره به نام وی اشاره نکرده، خاطرنشان کرد: عربستان در مقابل اعلام تشکیل دولت جدید از سوی منصور هادی، پیشنهاد داد تا بخش امنیتی و نظامی توافقنامه ریاض به طور جزئی و ظاهری به اجرا درآید .

وی افزود: ریاض به اطلاع منصور هادی رسانده که افراد نامزد شده برای وزارتخانه‌های کلیدی در دولت جدید را قبول ندارد و از رییس جمهوری فراری یمن خواست تا افراد دیگری را جایگزین آنها نماید.

یک مقام یمنی وابسته به دولت منصور هادی پنجشنبه گذشته در گفت وگو با الجزیره خاطرنشان کرد که رییس جمهوری فراری یمن بیانیه تشکیل دولت جدید را امضا نخواهد کرد، مگر آنکه شورای انتقالی جنوب این کشور که مورد حمایت امارات است، نیز تعهد خود را در خصوص اجرای بخش نظامی توافقنامه ریاض امضا شده در نوامبر ۲۰۱۹ را بپذیرد. این در حالی است که شورای انتقالی بر اجرای بخش سیاسی توافقنامه در مرحله اول اصرار دارد.

منصور هادی که در ریاض اقامت دارد، پنجشنبه گذشته با خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی دیدار و گفت وگو کرده بود .

بر اساس این گزارش، دو طرف در این دیدار تحولات و رخدادهای یمن را در ابعاد مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی و راه‌های اجرای توافقنامه ریاض و مکانیزم سرعت بخشیدن به اجرای آن را مورد بررسی قرار دادند.

ائتلاف سعودی - اماراتی در اواخر ژوئیه گذشته مکانیزم سرعت بخشیدن به اجرای توافقنامه ریاض را اعلام کرد که بر اساس آن شورای انتقالی جنوب یمن باید از حاکمیت خودمختار خود بر استان‌های جنوبی این کشور صرف نظر کند و دولت شایسته سالار در بردارنده شخصیت‌های جنوب و شمال یمن تشکیل شود.

توافقنامه ریاض همچنین در بردارنده مکانیزم ادامه آتش‌بس و خروج نیروهای نظامی از استان «عدن» و جدا شدن نیروهای دو طرف یعنی دولتی و شورای انتقالی در استان «أبین» در جنوب یمن و بازگشت آنها به مواضع سابق‌شان را در برمی‌گیرد.

جدول زمانبندی شده برای اجرای توافقنامه ریاض حداکثر ۹۰ روز تعیین شده بود، اما طی مدت یاد شده هیچ یک از بندهای توافق به اجرا درنیامد.

عناصر شورای انتقالی جنوب در اوت ۲۰۱۶ بر عدن پایتخت ادعایی منصور هادی و استان‌های همجوار آن تسلط یافت و این شورای در ۲۵ آوریل ۲۰۲۰ در مناطق تحت تسلط خود اعلام خودمختاری کرد که دولت فراری یمن آن را به مثابه کودتا علیه توافقنامه ریاض برشمرد.

منصور هادی در ۲۹ ژوئیه گذشته «معین عبدالملک» را مسئول تشکیل کابینه جدید کرد و استاندار عدن و مدیر اداره امنیت آن را تعیین کرد و شورای انتقالی جنوب نیز اعلام کرد که تشکیل حکومت خودمختار خود را به حال تعلیق درآورده است.

عربستان و چند کشور عربی به همراهی آمریکا و رژیم صهیونیستی از فروردین سال ۹۴ با تشکیل یک ائتلاف به یمن فقیرترین کشور عربی به منظور بازگرداندن منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری به قدرت حمله کردند. در طول شش سال گذشته این ائتلاف نه تنها نتوانسته به اهداف جاه طلبانه خود که از سوی « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی ترسیم شده، دست یابند، بلکه یمن را به دلیل حملات مستمر و محاصره کامل دریایی، هوایی و زمینی به ویرانه‌ای تبدیل کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها