در گفتگو با العالم مطرح شد؛

نتایج گفتگوی لیبی؛ دور بعدی و چالش ها

نتایج گفتگوی لیبی؛ دور بعدی و چالش ها
سه شنبه 11 آذر 1399 - 22:41

سخنگوی رسمی ابتکار نیروهای ملی لیبی به نتایج گفتگوهای اخیر لیبی در تونس و دیگر مسائل متعلق به روند سیاسی در این کشور و نیز چالشهای فراروی گروههای مختلف لیبی سخن گفت.

العالم ـ لیبی

محمد شوبار در گفتگو با شبکه خبری العالم در برنامه "ضیف وحوار" درخصوص دور نخست گفتگوی لیبی اظهار داشت: نتایج دور نخست بسیار بیش از توقعات ما بود و مردم لیبی پس از آن بسیار خوشبین بودند. آنها با شور و هیجان بسیار درانتظار آن بودند تا دور دوم گفتگوها نتایج مهمتری به ثمر برساند. من هم بر این باورم که این نتایج باید مهم باشند؛ زیرا درخصوص ساختار نهایی تعدیل توافق سیاسی است به گونه ای که با اختیارات نهاد اجرایی در مرحله آتی همسو و هماهنگ باشد. و این مساله بسیار مهم است که معیارهایی برای تصدی پست های مهم دولتی در مرحله آتی وجود داشته باشد.

وی افزود: همچنین در خصوص برخی نقاط درخصوص بازگشت به روند دموکراسی از طریق صندوق های رای توافق صورت گرفت. چالشهای بسیاری نیز فراروی دولت وحدت ملی وجود دارد. امروز فساد و گسترش سلاح در لیبی یک دغدغه بسیار مهم در کشور به شمار می آید. با وجود چالشهای متعدد، اما اجماع بین المللی در 28 آگوست گذشته در جلسه علنی شورای امنیت درخصوص توقف دخالتها در لیبی، کمک شایانی به مساله لیبی کرد؛ زیرا دخالتها یکی از علل اصلی طولانی شدن بحران و درگیری در لیبی طی 9 سال گذشته بود. در تمام نشست ها و گفتگوها در مونتیرو و بوزنیقه و قاهره و غردقه و حتی مالطه و نیز ژنو، هیج یک از سفرای کشورهایی که در لیبی در طول این 9 سال دخالت کردند، حضور نداشتند.

سخنگوی رسمی ابتکار نیروهای ملی لیبی اظهار داشت: مردم لیبی به شدت با تعیین مجدد رهبران سیاسی سابق مخالف هستند. برخی از آنها به فساد متهم هستند و برخی دیگر با کشورهای خارجی در ارتباطند و به آنها وابسته هستند و این دخالتها و روابط یکی از دلایل طولانی شدن بحران لیبی بوده است. به گمان من در مرحله آتی هیچ یک از رهبران سابق حضور و یا نقشی در قدرت نخواهند داشت و رهبران آتی رهبرانی جدید خواهند بود.

شوبار درخصوص انتشار سلاح در لیبی و نیز فساد گفت که این دو معضل و مانع اصلی بر سر تحقق دموکراسی در کشور است، زیرا با حضور شبه نظامیان و انتشار سلاح در کشور و نیز وجود فساد، نمی توان انتخابات برگزار کرد؛ زیرا فساد سبب خواهد شد تا اراده و خواست مردم با پول خریداری شود.

وی درباره سیف الاسلام قذافی اظهار داشت که هنوز وضعیت حقوقی و قانونی سیف الاسلام در دستگاه قضایی لیبی و نیز در دادگاه جنایات بین المللی چندان روشن و واضح نیست؛ از این رو نمی توان درباره نقش او در مرحله اتی لیبی سخن گفت. مردم لیبی باید با عقلانیت کامل فکر کنند به گونه ای که امنیت لیبی و نیز عدالت اجتماعی و اعتمادسازی میان مردم کشور محقق گردد.

سخنگوی رسمی ابتکار نیروهای ملی افزود: مردم لیبی باید خود را برای مرحله آتی اماده کنند و تمام منطقه مغرب عربی نیز به همراه آنها آماده باشد. زیرا مرحله آتی کاملا یک مرحله اقتصادی است و هیچ لیبیایی نیز نیازنخواهد داشت تا سلاح حمل کند؛ زیرا در این مرحله عدالت محقق خواهد شد و شاهد خیزش لیبی خواهیم بود و این کشور جایگاه طبیعی خود را در منطقه به دست خواهد آورد.

شوبار درباره دولت آتی گفت: گمان نمی کنم که دولت وحدت ملی آتی بر پایه توافقات باشد. بلکه دولت تکنوکرات خواهد بود. پیش از این مردم لیبی از مساله تقسیم قدرت بسیار رنج کشیدند. بسیاری شخصیتها که شایسته و کاردان نبودند، قدرت را به دست گرفتند اما دولت وحدت ملی آتی بر شایسته سالاری تکیه خواهد کرد و برای تحقق مسائل مهمی از جمله بهبود خدمات اصلی برای مردم لیبی و جمع آوری سلاح و پایان دادن به فساد و بازگرداندن اموال به بانک مرکزی لیبی تلاش خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها