شهید فخری‌زاده؛ بورل و مثلث شر پمپئو، بن‌سلمان و نتانیاهو

شهید فخری‌زاده؛ بورل و مثلث شر پمپئو، بن‌سلمان و نتانیاهو
چهارشنبه 12 آذر 1399 - 11:29

به رغم جایگاه بالای شهید فخری‌زاده، دانشمند ایرانی در میان نخبه‌های علمی کشور اما جنایت ترور این شهید هرگز چرخ نهضت علمی را متوقف نمی‌کند، ایرانی‌ها- طبق اذعان دوستان و دشمنان‌شان- پیشتاز در علم فناوری هستند و و هزاران نخبه ایران در زمینه‌های مختلف علمی در حال خدمت به کشور هستند.

العالم- تحلیل روز

این حقیقت را "جوزف بورل" هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی را هنگام اظهارنظر درباره جنایت ترور شهید فخری‌زاده مورد تایید قرار داد و با صراحت تأکید کرد: " متاسفانه این روش حل مشکلات نیست. نمی‌توانیم جلوی هسته‌ای شدن ایران را با ترور کارشناسان دانشمندان هسته‌ای شان بگیریم." وی همچنین ترور شهید فخری‌زاده را مجرمانه خواند.

پیش از بورل نیز، "باراک اوباما" رئیس‌جمهور سابق آمریکا به این حقیقت اعتراف کرده و در سال 2013 گفته بود که "اگر می‌توانستیم گزینه‌ای را پیدا کنیم که باعث شود تا آخرین میخ برنامه‌ هسته‌ای ایران متلاشی شود و این امکان را ایجاد کند که ( ایران) به هیچ برنامه هسته‌ای متوسل نشود و اینگونه از تمام توان هسته‌ای آن خلاص می‌شدیم، مطمئنا این کار را انجام می‌دادم." وی احتمال نابود کردن زیرساخت‌های علمی ایران و محروم کردن این کشور از فناوری هسته‌ای را "امری غیر واقعی" خوانده است.

این سوال مطرح می‌شود اگر حقیقت اینگونه است پس چرا مثلث شکست‌خورده- "بنیامین نتانیاهو"، "مایک پمپئو" و "محمد بن‌سلمان- در نشست‌های سمی‌شان در شهر "نئوم" عربستان به سیاست عقیم ترور علیه دانشمندان هسته‌ای متوسل شدند؟

واضح است هدف این مثلث شر از جنایت ترور شهید فخری‌زاده، بر خلاف باور بسیاری، وارد کردن ترامپ به رویارویی مستقیم نظامی با ایران نیست؛ چرا که ایده جنگ با ایران دیگر گزینه‌ای برای آمریکا و دیگر کشورها محسوب نمی‌شود، بلکه هدف‌شان پمپاژ نفرت‌شان از ایران و مسدود کردن مسیر دیپلماسی دولت "جو بایدن" در مقابل ایران و بازگشتش به توافق هسته‌ای( برجام) است.

بیشتر کارشناسان سیاسی تأکید دارند که مایک پمپئو که به دلیل پرونده ایران، به عنوان بدترین وزیر خارجه در تاریخ ایالات متحده شناخته می‌شود و نیز نتانیاهو که به دلیل اتهامات مربوط به فساد مالی در حال وداع با نخست‌وزیری است و نیز بن‌سلمان که دشمنی با ایران، وی را دچار زوال عقلی کرده است، همگی به خاطر انگیزه‌های شخصی و سیاسی در جنایت ترور شهید فخری‌زاده نقش‌آفرین هستند.

به نوشته نشریه "نیویورکر" آمریکا، "بروس ریدل" تحلیلگر سابق سیا و عضو موسسه "بروکینگز" معتقد است پمپئو، نتانیاهو و بن‌سلمان مشترکا عزم‌شان را برای جلوگیری از بازگشت بایدن به روند دیپلماسی و توافق هسته‌ای جدی کرده‌اند، و به همین هدف، پمپئو به خاورمیانه سفر کرد و مقدمات دیدار محرمانه نتانیاهو و بن‌سلمان را ترتیب داد. به گفته ریدل، سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها در یک وضعیت ناامیدی به‌سر می‌برند و می‌خواهند جلوی این بازگشت را بگیرند.

به رغم اینکه ایران همچنان راهکار دیپلماسی را برای حل و فصل مشکلات و بحران‌ها در اولویت قرار داده و نیز به رغم خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای، این کشور به این توافق پایبند مانده است، ولی این خوش‌عهدی ایران به معنای معامله کردن با خون فرزندانش نیست لذا پاسخ آن به جنایت ترور شهید فخری‌زاده بسیار قاطعانه و بی‌رحمانه خواهد بود.

نبیل لطیف- العالم

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها