بسیج نیروهای غربی در عربستان برای حفظ آبروی خود یا حفظ آبروی سعودی؟

بسیج نیروهای غربی در عربستان برای حفظ آبروی خود یا حفظ  آبروی سعودی؟
جمعه 14 آذر 1399 - 21:37

سایت اطلاعاتی  "تاکتیکال ریپورت " از توانایی یمنی ها در نقض حریم دفاع هوایی، دریایی و ساحلی عربستان هنگام حمله بازدارنده به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در ماه گذشته خبر داد این در حالی است که غربی ها در حال اعزام شمار بیشتری نیرو و کارشناس نظامی به این کشور هستند. روزنامه ایندیپندنت انگلیس نیز از اقدام این کشور در اعزام محرمانه نیروهای بریتانیایی برای حفاظت از چاههای نفتی عربستان خبر داد.

العالم - درگوشی

کاملاً واضح است که عربستان به تنهایی به یمن حمله نمی کند بلکه غرب و به ویژه بریتانیا و امریکا این کشور را کمک لجستیکی و تکنیکی داده و با سلاح و تجارب تجهیزش می کنند. بنابراین ناکامی عربستان در جنگ و تبدیل موضع از حمله به دفاع، و بلکه ناکامی اش در دفاع علیرغم صرف میلیاردها دلار برای تجهیزاتی مانند پاتریوت و موشکهای دفاع ساحلی کره جنوبی و امریکا و ناو و ناوشکن ها، عربستان را در شرایط دشواری قرار داده است. هم چنین هم پیمانان غربی اش که از آنان کمک گرفته و کسانی که برای حفظ آبروی خود در برابر ناکامی سلاحشان در برابر پایداری و عزم یمنی ها به حرکت درآمدند،در وضع نابسامانی قرار گرفته اند.

با اعزام مخفیانه نیروهای بریتانیایی به عربستان بدون اعلام پارلمان، به لیست بلند نیروهای خارجی حاضر در عربستان اضافه می شود. بنابراین در حالی که اینان برای جنگ به عربستان و برای تجاوز مستقیم به یمن وارد می شوند بنابراین در صورت دور نشدن از اهداف حیاتی که یمنی ها مشخص کرده اند، باید منتظر تلفات سنگینی در صفوف خود باشند.

به نظر می رسد غربی ها در برابر دو گزینه قرار دارند یا خودشان مستقیما با یمنی ها بجنگند و با جان سربازان خود، بهای ماجراجویی های نظامی ولی عهد سعودی را بپردازند یا به فکر راهی برای متوقف کردن تجاوز به یمن باشند تا آبروی رفته خود را در برابر ناتوانی سلاحشان در برابر سلاح عقیده یمنی ها و توان نظامی اندک و داخلی شان حفظ کنند.

همچنین می توانند منافع خود را در عربستان با سرمایه گذاری های نفتی حفظ کرده و به فروش سلاح به دیگر کشورهای خلیج فارس که ناکامی آن عملا ثابت شده، ادامه دهند و در نهایت سران غربی از سوالات پارلمان درباره دلیل اعزام نیروهایشان به عربستان رهایی یابند.

اصرار عربستان که مورد حمایت غرب است بر ادامه تجاوز به یمن و کشتار بیشتر مردم یمن، صنعا را به این نتیجه قطعی رسانده که غرب اجازه نخواهد داد این حملات متوقف شود تا زمانی که منافعش در عربستان تهدید نشود. بنابراین یمنی ها حمله بازدارنده خود را آغاز کردند و به شرکت های خارجی از حضور در اطراف اهداف سعودی هشدار دادند و هم اکنون منتظر نتیجه هستند آیا غرب عاقلانه عمل می کند و حمله وحشیانه به مردم یمن را متوقف می کند؟

پربیننده ترین خبرها