توافق بغداد و اربیل درباره سهمیه اقلیم در بودجه سال ۲۰۲۱

توافق بغداد و اربیل درباره سهمیه اقلیم در بودجه سال ۲۰۲۱
شنبه 15 آذر 1399 - 18:10

گزارشگر کمیته مالی پارلمان عراق اعلام کرد که دولت عراق و هیئت دولت اقلیم کردستان به توافقی درباره سهمیه این اقلیم در بودجه سال آتی میلادی (۲۰۲۱) رسیدند.

العالم - عراق

احمد الصفار، گزارشگر کمیته مالی پارلمان عراق در مصاحبه‌ای با شبکه خبری "روداو" اظهار کرد: هیئت دولت اقلیم کردستان (عراق) و دولت عراق به توافقی درباره سهمیه اقلیم در بودجه آتی سال ۲۰۲۱ دست یافتند و این توافق به همان شکل توافق امضا شده در دولت‌های عادل عبد المهدی و مصطفی الکاظمی هستند.

الصفار با تاکید بر لزوم صدور دستوری برای وزارت دارایی دولت مرکزی جهت پرداخت حقوق اقلیم در این ماه‌ها گفت: اقلیم کردستان هنوز برای پایبندی به تعهدات نفتی و مالی خود کاملا آماده است و در مقابل شایسته است تمامی حقوق مالی اقلیم پرداخت شوند.

گزارشگر کمیته مالی پارلمان عراق با اشاره به اینکه رایزنی با مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و کابینه این کشور ادامه دارند، گفت: از آنها تعهد گرفته مشکل پرداخت حقوق را ظرف چند روز آینده حل کنند اما اگر حقوق اقلیم در زمان مشخص به هر دلیلی از بغداد نرسد، دولت اقلیم کردستان کسری به وجود آمده را با وام گرفتن جبران خواهد کرد تا زمانی که حقوق اختصاص یافته از بغداد برسند و پس از آن وام از مبالغ ارسال شده از بغداد پرداخت خواهد شد.

شدت اختلاف‌نظر میان بغداد و اربیل پس از تصویب قانون "تامین کسری مالی" در پارلمان عراق بالا گرفت.

بر اساس این قانون دولت عراق می‌توانست برای پرداخت حقوق کارمندان از داخل قرض بگیرد.

طبق این قانون، دولت اقلیم کردستان باید پیش از آغاز پرداخت حقوق کارمندان، هزینه‌های مالی خود را به دولت مرکزی پرداخت کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها