ابراز خرسندی عراق از نزدیکی دیدگاه های قطر و عربستان سعودی

ابراز خرسندی عراق از نزدیکی دیدگاه های قطر و عربستان سعودی
شنبه 15 آذر 1399 - 17:10

وزیر امور خارجه عراق به رایزنی ها و تماس های جاری برای حل بحران بین عربستان و قطر واکنش نشان داد و از نزدیکی دیدگاه های دو کشور ابراز خرسندی کرد.

العالم ـ عراق

دفتر اطلاع رسانی وزارت خارجه عراق امروز / شنبه/ در بیانیه ای اعلام کرد که «فواد حسین» وزیر خارجه عراق در جریان دیدار با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود از نتایج تلاش های کویت که به نزدیکی دیدگاههای بین عربستان و قطر منجر شد، ابراز خرسندی کرد.

برپایه این بیانیه، وزیر خارجه عراق همچنین "درخصوص دستیابی به یک راه حل برای پایان دادن به اختلاف و بازگرداندن روابط (عربستان و قطر) به دوره قبل ابراز امیدواری کرد".

این بیانیه افزود: دوطرف در این دیدار روند روابط دوجانبه بین بغداد و ریاض را بررسی و از توسعه رو به رشد روابط و راههای تعمیق بیشتر آن در پرتو اراده قوی و جدی دو کشور در راستای تقویت چارچوب همکاری بین دو کشور ستایش و افق های تقویت همکاری مشترک را بررسی کردند.

این بیانیه تصریح کرد: دوطرف در این دیدار که در حاشیه اجلاس گفت وگوی امنیتی منامه در بحرین برگزار شد، همچنین به نشست های کمیسیون عالی مشترک دو کشور و بازتاب آن بر وضعیت اقتصادی و سرمایه گذاری خود پرداختند.

این بیانیه افزود: وزیر خارجه سعودی در پایان این دیدار از همتای عراقی خود برای سفر به ریاض در چارچوب تحکیم روابط دوجانبه و بررسی راههای ایجاد فضای همکاری و مشارکت در زمینه های مختلف دعوت کرد.

«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه ای گفت که وزیر خارجه این کشور در حاشیه این کنفرانس همچنین با «بدر البوسعیدی» همتای عمانی خود دیدار کرد و و دوطرف امنیت منطقه ای و بازتاب آن بر منطقه و راههای روابط دوجانبه و ارههای حمایت از آن در راستای منافع دو کشور را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا، عربستان، بحرین، امارات و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را هم به روی دوحه بستند.

این کشورها برای از سرگیری روابط ۱۳ شرط تعیین کردند اما قطر با بیان اینکه شروط تعیین شده ناقض حق حاکمیت این کشور است تاکنون به آن تن نداده است.

کشور کویت از سال ۲۰۱۷ تاکنون چند دور میانجیگری کرد که به جایی نرسید اما وزیر خارجه سعودی در کنفرانس گفت وگوی امنیتی منامه که هم اکنون در بحرین درحال برگزاری است، با بیان اینکه در مذاکرات مربوط به پایان بحران بوجود آمده از سال ۲۰۱۷ میان قطر و همسایگان، پیشرفت‌های حاصل شده است، افزود: ریاض امیدوار است به زودی توافقی به دست بیاید که مورد رضایت همه طرف‌ها باشد.

سعودی ها که زمانی رهبران قطر را با تحقیرآمیز ترین واژه ها خطاب می کردند و برای از سرگیری روابط با دوحه ۱۳ شرط گذاشته بودند ، اینک و بدون دستیابی به هیچ یک از این شروط به ناچار دست نیاز به سوی دشمنان سابق دراز کرده اند.

تحلیل گران امور سیاسی کشورهای حاشیه خلیج فارس با استناد به سخنان اخیر «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر که گفته است حل بحران این کشور با سایر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، «یک روزه» نیست، احتمال فرضیه زمان بر بودن حل این پرونده را بسیار زیاد می‌دانند.

پربیننده ترین خبرها