پامپئو نماد شکست تاریخ دیپلماسی آمریکا

پامپئو نماد شکست تاریخ دیپلماسی آمریکا
شنبه 15 آذر 1399 - 19:27

کارشناسان سیاست آمریکا معتقدند مایک پامپئو وزیر امور خارجه این کشور به خاطر آنکه در توهم به سر می برد و از واقعیت بسیار دور است، سمبل شکست تاریخ دیپلماسی آمریکا محسوب می شود.

العالم – کشکول

پامپئو همچنان درباره دستاوردهای عظیمش در سطح دیپلماسی آمریکا یاوه سرایی می کند و سرورش ترامپ نیز درباره پیروزی قاطعش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشغول خیال پردازی است.

سخنان اخیر پامپئو در کنفرانس موسوم به گفت وگوی منامه ثابت کرد که وی به اصطلاح چقدر از مرحله پرت است، آن زمان که ادعا کرد فشار حداکثری به ایران ثمر داده چرا که تهران مایوسانه آمادگی خود را برای گفت وگو جهت لغو تحریمها اعلام کرده است.

گویا پامپئو فراموش کرده که این ترامپ بود که شماره تلفنش را به سفارت سوئیس در تهران داد و منتظر تماس رهبران جمهوری اسلامی ماند که البته هرگز کسی با وی تماس نگرفت؟ یا آنجا که ترامپ با ابراز تمایل برای گفت وگوی بدون پیش شرط با ایران، رشته شروط 12 گانه پومپئو برای گفت وگو با ایران را پنبه کرد؟ آیا پامپئو نبود که ادعا کرد جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا، به تحریم ایران که توسط ترامپ اعلام شده بود، ادامه می دهد تا شاید ایران مجبور به مذاکره شود؟

پامپئو در بخش دیگری از سخنانش گفت که جنگ در خاورمیانه به خاطر منازعه فلسطینی اسرائیلی نیست بلکه به خاطر داعش و ایران است، او با این جمله ثابت کرد که یک صهیونیست افراط گرای دست راستی آمریکایی است که اصلا موجودیت مردم فلسطین را به رسمیت نمی شناسد و معتقد است که چیزی به نام درگیری فلسطینی اسرائیلی وجود خارجی ندارد.

سخن او درباره داعش از همه خنده دار تر است به این دلیل که دنیا می داند گروه تروریستی وهابی داعش، ساخته آمریکاست که هدفش تجزیه کشورها و جوامع عربی و اسلامی و ایجاد دشمنان خیالی به نفع رژیم اسرائیل است تا این رژیم در محیط ضعیف، متفرق و متشنج اطرافش، قدرتمند باقی بماند.

او حتی ادعا کرد، در صورتیکه فشار حداکثری بر ایران و دیپلماسی فعال آمریکا در منطقه نبود، توافق عادی سازی رابطه اسرائیل و امارات و بحرین محقق نمی شد، این جمله، اعتراف صریح وی به این بود که عادی سازی رابطه برخی از رژیمهای عربی با رژیم صهیونیستی، با فشار عربستان سعودی، تهدید آمریکا و وابستگی پادشاهان و شاهزادگانشان انجام شده است.

پربیننده ترین خبرها