آخرین اخبار از آشتی عربستان و قطر

آخرین اخبار از آشتی عربستان و قطر
يکشنبه 16 آذر 1399 - 19:43

پس از محاصره سه ساله قطر توسط عربستان ،امارات ،بحرین و مصر، قطر توانست پیروزی بزرگی بر کشورهای محاصره شده رقم بزند و هم چنین اختلافات آنان با مواضع ابوظبی، منامه و قاهره نسبت به تحولات این بحران علنی شد.

العالم درگوشی

برخی منابع دیپلماتیک به نقل از روزنامه کویتی الرای از توافق نهایی برای حل بحران و اعلام آشتی در نشست کنفرانس سران خلیج فارس خبر دادند که قرار است ماه جاری در منامه برگزار شود.

این منابع هم چنین از تشکیل کمیته هایی برای بررسی اختلافات ،درخواستها و شرایط برای رسیدن به راهکارهایی و حل اختلاف خبر دادند.

پس از اعلام مستقیم احمد الصباح وزیر امور خارجه کویت از وجود مذاکراتی مفید و میانجی هایی برای پایان دادن به بحران خلیج فارس، دوحه ، ریاض و شمار زیادی از کشورهای عربی ومحافل بین المللی شتابان از اقدام کویت و تلاش هایش برای پایان دادن به این بحران استقبال کردند در حالی که امارات، بحرین و مصر که در محاصره نقش داشتند کاملا در صحنه غایب هستند.

امارات، بحرین و مصر از اظهار نظر درباره تحولات حل این بحران که نزدیک به نهایی شدن است، سکوت مطلق کرده اند که همین مساله سئوالات زیادی را درباره مخالفت آنان با پایان دادن به اختلافات و اختلافات میان آنان مطرح می کند یا اینکه عربستان این تصمیم را به تنهایی بدون مراجعه به آنان و هماهنگی آنان گرفته یا قطر با آشتی مخالف است .

برخی ناظران معتقدند ریاض به تنهایی به آشتی با قطر گرایش یافته به دلیل اینکه درخواست های قاهره، ابوظبی و منامه مورد توجه واقع نشده و این مساله خود تاکیدی بر عدم ناهماهنگی میان 4 کشور محاصره کننده پیش از مذاکرات کنونی آشتی است اما علیرغم سکوت قاهره نسبت به تحولات آشتی با قطر به نظر می رسد ، برای بهبود رابطه با قطر در سیاست های خبری دوحه ،اقدامات ناچیزی داشته است.

درست مانند قطر که به نظر می رسد سرعت حرکت خود را در جهت هدف قرار دادن سیاست های السیسی کاهش داده است. گزارش های خبری حاکی است دونالد ترامپ طی تماس تلفنی با عبدالفتاح السیسی وی را برای موافقت با معامله آشتی ریاض ، تحت فشار قرار داده است.

بعید نیست دوحه ، امارات را از هر توافقی برای پایان بحران خلیج فارس با عربستان بازداشته و ولی عهد ابوظبی را به برنامه ریزی برای بحران متهم کرده و این تنش ها را دست پخت وی می داند که به دنبال آن عربستان قطر را تحریم و محاصره را تشدید کرد.

عربستان پیش از ورود رئیس جمهوری جدید امریکا به کاخ سفید، درصدد مرتب کردن پرونده های خارجی و داخلی است و در صدد آرام کردن فضای کشورهای عربی و منطقه ای و کاهش بحران های منطقه است حتی اگر به ضرر هم پیمانانش در منطقه باشد که اولین مورد نیز آشتی دادن و پایان بحران با قطر بود که طی سه سال گذشته برای تشدید محاصره از هیچ تلاشی دریغ نکرده بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها