چرا زنان تنها کرسی خود را در پارلمان کویت از دست دادند؟

چرا زنان تنها کرسی خود را در پارلمان کویت از دست دادند؟
دوشنبه 17 آذر 1399 - 09:40

نتایج شمارش آرای انتخابات مجلس کویت حاکی است که پارلمان این کشور برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی بدون حضور زنان تشکیل خواهد شد.

العالم ـ آسیا

میدل ایست نیوز در گزارشی نوشت: پارلمان کویت برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی بدون حضور زنان تشکیل خواهد شد؛ طبق نتایج انتخابات روز گذشته کویت که ۵۲ درصد رای‌دهندگان آن زن هستند، همه ۵۰ نماینده پارلمان، از مردان خواهد بود.

در این دوره از انتخابات پارلمانی کویت از مجموع ۳۹۵ نامزد، ۳۳ زن برای تصدی کرسی پارلمان در ۵ حوزه انتخابیه داوطلب شدند اما هیچکدام از آنها از جمله «صفاء الهاشم»، تنها نماینده زن دوره پیشین پارلمان، نتوانستند به عضویت این نهاد قانون قانون‌گذاری دست یابند.

زنان کویتی برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی موفق شدند ۴ کرسی پارلمان را از آن خود کنند، امری که موجب غافلگیری بزرگ در میان کشورهای محافظه‌کار و سنتی خلیج فارس شد چرا که در انتخابات سال ۲۰۰۶ میلادی پس از آنکه زنان حق نامزدی در پارلمان را کسب کردند، با وجود نامزدی ۲۷ کاندیدای زن، موفق به راهیابی به پارلمان نشدند.

بر اساس آمار موجود، علیرغم حضور زنان در فهرست‌های انتخاباتی دوره‎‌های گذشته تنها ۶ زن به نام‌های «معصمومه المبارک»، «رولا دشتی»، «اسیل العوضی»، «ذکری الرشیدی»، «سلوی الجسار» و «صفاء الهاشم» موفق به عضویت در پارلمان کویت شده اند.

در همین رابطه، «صالح المطیری»، رئیس مرکز پژوهش‌های سیاسی کویت معتقد است که عوامل اجتماعی و فرهنگی در پشت پرده خروج زنان از پارلمان جدید این کشور قرار دارد و در صورت این عوامل، زنان فرصت بزرگی برای حضور در نهادهای سیاسی از جمله پارلمان حتی در آینده هم نخواهند داشت.

المطیری در گفت‌وگو با شبکه الحره گفت: نظام انتخاباتی کویت مبتنی بر برقراری روابط و تماس مستقیم میان کاندیدا و رای‌دهنده از طریق دیدارهای عمومی در نشست‌های مختلف است و به دلیل بافت فرهنگی و اجتماعی کویت، زنان از یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی میان نامزد عضویت در پارلمان و رای‌دهنده محروم می‌شوند.

المطیری افزود: نامزدهای انتخابات اغلب از فراکسیونی مشخص، قبیله، طایفه یا گروه‌های ایدئولوژیک به ویژه جریان‌های اسلام‌گرا در دو طیف شیعی و اهل سنت کاندید شوند و در سایه نظام انتخاباتی مبتنی بر رای‌دهی به یک نامزد، اولویت‌ها اغلب طبق منافع فردی و گروهی سنجیده می‌شود.

«عبدالعزیز القناعی»، نویسنده و پژوهشگر کویتی با بیان اینکه نبود زنان در پارلمان نشانگر وضعیتی ناامیدکننده و عقب‌گرد فکری و تمدنی است، اظهار داشت: عدم موفقیت زنان در راهیابی به پارلمان به دلیل تداوم نگاه فرودستانه و مردسالارانه به زنان و کم‌کاری در حمایت از توان‌مندسازی زنان کویتی در سطح آموزشی، جامعه، جریان‌های سیاسی و مدنی و حتی جمعیت‌های عام المنفعه است.

«سعاد العنزی»، استاد نقد ادبی در دانشگاه کویت در واکنش به عدم موفقیت زنان در عضویت پارلمان گفت: ناراحت‌کننده است که صدای زنان به صورت کامل در پارلمان فروخوابید، زنان کویتی هنوز راه زیادی سرشار از مبارزه و تلاش برای کسب جایگاه سیاسی و اجتماعی درخورد منزلت‌شان در پیش دارند.

از سوی دیگر، «هیفاء السنعوسی»، استاد ادبیات دانشگاه کویت هم گفت که اتفاق روی داده نشانگر آن است که زنان اعتماد بیشتری به مردان برای نمایندگی پارلمان دارند.

به گزارش ایرنا، نتایج انتخابات نشان دهنده تغییر در ۶۰ درصدی کرسی‌ها و ورود ۳۱ نماینده جدید که سابقه نمایندگی نداشته اند به صحن مجلس کویت است.

طبق قانون انتخابات کویت، این کشور به ۵ حوزه انتخابی تقسیم می‌شود که هر حوزه ۱۰ کرسی در مجلس دارد و اعضای کابینه شامل نخست وزیر هم اعضای غیر منتخب مجلس هستند اما نباید تعدادشان از یک سوم مجلس بیشتر شود.

کویت ۱.۴۵ میلیون نفر جمعیت دارد که از این میان ۵۶۷ هزار نفر واجد شرایط رأی دادند هستند.

مجلس کویت علاوه بر قانون گذاری مسئول نظارت بر عملکرد دولت هم هست، اما تصمیم گیری نهایی در مسائل مهم بر عهده امیر کویت است و او اختیار انحلال مجلس را هم دارد.

پربیننده ترین خبرها