واکنش اتحادیه اروپا به اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق مدیترانه

واکنش اتحادیه اروپا به اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق مدیترانه
دوشنبه 17 آذر 1399 - 22:27

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو بار دیگر نسبت به تحرکات ترکیه در شرق دریای مدیترانه واکنش نشان داد و آن‌ را غیر سودمند توصیف کرد.

العالم ـ اروپا

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت که تغییر اساسی در رفتار ترکیه مشاهده نشده، حتی شرایط در برخی موارد وخیم‌تر شده و برآیند ارزیابی‌ها در این رابطه مثبت نیست.

وی عنوان کرد که این مساله به طور مفصل در نشست سران اتحادیه اروپا که قرار است پایان این هفته برگزار شود، پیگیری می‌شود.

تنش‌ها میان ترکیه و اتحادیه اروپا در پی اکتشاف منابع گازی قابل توجه توسط آنکارا در شرق مدیترانه بالا گرفته است.

ترکیه که در اوایل اکتبر (مهر) و در پی تشدید تنش‌ها میان آنکارا و آتن بر سر این منابع گاز در شرق دریای مدیترانه، کشتی اکتشافی «اوروچ رئیس» خود را از منطقه بازگردانده بود، اعلام کرده که بار دیگر فعالیت خود را از سر خواهد گرفت؛ اقدامی که گفته می‌شود می‌تواند تنش‌های تازه‌تری ایجاد کند و باعث وضع تحریم‌های شدید اتحادیه اروپا علیه ترکیه شود.

وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه اکتبر (مهر) به ترکیه اعلام کردند که اکتشافات را در آبهای مورد مناقشه شرق مدیترانه متوقف کند یا منتظر پیامدهای آن باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین به انتخابات پارلمانی ونزوئلا پرداخت و مدعی شد؛ کاراکاس به معیارهای برگزاری انتخابات پایبند نبوده است. وی این انتخابات را غیر دمکراتیک و غیر آزاد خواند و ادعا کرد که نتیجه بدست آمده بیان‌گر اراده مردم این کشور نیست. پیشتر انگلیس و آمریکا نیز مدعی تقلب در انتخابات شده و نتیجه آن را مردود اعلام کردند.

این در حالیست که بر اساس اعلام نتایج اولیه انتخابات، حزب چپگرای تحت حمایت دولت نیکلاس مادورو با کسب حداکثری آرا به عنوان پیروز این کارزار معرفی شد.

به گزارش ایرنا، بورل در بخش دیگری از سخنانش به رایزنی وزاری امور خارجه اتحادیه اروپا درباره آینده روابط دو سوی آتلانتیک در دوره ریاست جمهوری جو بایدن اشاره کرد. وی روابط فراآتلانتیک را دو روی یک سکه توصیف و تصریح کرد که همکاری‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده پس از روی کار آمدن دولت بایدن تقویت خواهد شد.

وی در همین پیوند بر لزوم مشارکت قوی، متقابل و بلند مدت برای تقویت اتحاد میان بروکسل و واشنگتن تاکید کرد.

پربیننده ترین خبرها