ریاض به دنبال منطقه تجاری مرزی و ثبت 100 شرکت در عراق

ریاض به دنبال منطقه تجاری مرزی و ثبت 100 شرکت در عراق
چهارشنبه 19 آذر 1399 - 19:44

یک مسئول سعودی از قصد ریاض برای ایجاد «منطقه تجاری مرزی» بین عربستان و عراق و ثبت ۱۰۰ شرکت در این کشور خبر داد.

العالم- عربستان سعودی

خبرگزاری دولتی سعودی (واس) امروز (چهارشنبه) به نقل از «محمد الخریف» رئیس شورای تجارت عربستان و عراق در اتاق‌های بازرگانی سعودی نوشت که صاحبان مشاغل مشتاق تقویت روابط تجاری و سرمایه‌گذاری در بخش‌های دارای مزیت نسبی بین دو کشور و پتانسیل‌های اقتصاد عربستان مانند صنایع هیدروکربن، معدن، انرژی، داروسازی و صنایع غذایی، صنایع ساختمانی و مصالح و بهداشت و درمان هستند.

وی در جریان مشارکت در سمینار تجاری عربستان و عراق در بغداد که اخیرا برگزار شد، توضیح داد که عراق دارای منابع آبی، زمین‌های حاصلخیز و تجارب کشاورزی است که این کشور را قادر می‌سازد تا نیازهای کشورهای عربی و جهان را در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دام، صنایع غذایی و سایر بخش‌های تولیدی برآورده کند.

الخریف اضافه کرد که شورای تجارت عربستان و عراق با تعدادی برنامه کاری در سمینار شرکت کرده بودند که شامل پیشنهاد ایجاد یک منطقه تجاری در گذرگاه مرزی «عرعر» بین دو کشور و برنامه‌ای کاری با تمرکز روی سرمایه‌گذاری در سایه فرصت‌ها و نیز ابتکار عمل عربستان برای ثبت ۱۰۰ شرکت در عراق بود.

وی بر اهمیت سرعت بخشیدن به رفع چالش‌های پیش روی معاملات تجاری بین دو کشور از جمله بانکی و حمل و نقل و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری متناسب با قابلیت‌های بهره‌مندی از وام سعودیها تاکید کرد.

الخریف تصریح کرد: سمینار یاد شده شاهد امضای توافق‌نامه‌های دوجانبه‌ای بود که موجب تقویت و توسعه پروژه‌ها و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور و تحریک تجارت دوجانبه می‌شود.

تلاش سریع عربستان برای نزدیک شدن به عراق در طول سه ماهه اخیر و افزایش سفرهای مقامات این کشور به بغداد نگرانی برخی محافل داخلی این کشور را به همراه داشته است.

این محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق در هفته‌های اخیر انتقادهای گسترده‌ای به نوع رویکرد اقتصادی دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور مطرح کرده‌اند و درباره پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان در قالب سرمایه‌گذاری در عراق و باز شدن پای سعودیها به این کشور با توجه به سابقه بد عربستان در برخورد با کشورشان هشدار می‌دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی عراق می‌دانند.

آنها نگران هستند که حضور عربستان در عراق باعث بروز دوباره ناامنی به سبک گذشته شود و حکومت سعودی در روابط خود با عراق احتمالا از نیاز این کشور به سرمایه‌گذاری، توسعه و بازسازی در سایه بحران اقتصادی و مالی سوء استفاده کرده و از آن به عنوان نقطه ضعفی برای فشار آوردن بر نظام سیاسی این کشور جهت امتیازگیری و مصادره تصمیم‌گیری مستقل عراقی‌ها بهره‌برداری و این کشور را عرصه‌ای برای رقابت‌های منطقه‌ای خود تبدیل کند؛ بویژه که دستیار وزیر خارجه آمریکا اخیرا فاش کرده است که حرکت شتابان ریاض برای نزدیک شدن به عراق در پوشش تجاری، به دستور مقامات کاخ سفید و در راستای سیاست آمریکا درباره پرونده‌های منطقه‌ای صورت گرفته است.

ایرنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها