طرح عربستان برای اشغال استان المهره یمن با استفاده از نظامیان خارجی

طرح عربستان برای اشغال استان المهره یمن با استفاده از نظامیان خارجی
چهارشنبه 19 آذر 1399 - 12:45

رژیم سعودی قصد دارد تا قبل از اینکه جو بایدن رییس جمهور آمریکا راه حلی برای بحران یمن ارائه دهد، به نیروهای خارجی برای گسترش کنترل خود بر استان المهره یمن متوسل شود.

العالم ـ عربستان سعودی

به گزارش پایگاه خبری سعودی لیکس (saudi leaks) در گزارشی نوشت : عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ یک اتاق عملیات نظامی مشترک با همراهی نیروهای آمریکایی و انگلیسی در استان المهره در سواحل شرقی یمن تشکیل داده که نشانگر تلاش عربستان برای به دست آوردن موقعیت جدید قبل از آغاز هرگونه روند صلح جامعی است که مجبور به پذیرش آن می شود.

این اقدام نشانگر وجود چراغ سبز بین المللی به عربستان برای اشغال استان المهره است که یکی از مناطق مهم و استراتژیک یمن محسوب می شود. ریاض دهه ها به دنبال ساخت یک کانال دریایی در دریای عرب (بحر العرب)است که عربستان را به سرزمین های مجاور متصل کند به گونه ای که صادرات نفت از طریق این دریا را به جای تنگه هرمز که شاهد افزایش تنش با ایران است تسهیل کند.

این اقدام با اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر و انجام مانورهای نظامی در سواحل استان المهره یمن آغاز شد و همزمان با آن یک حرکت سیاسی توسط دستیار وزیر خارجه آمریکا «دیوید شنکر» با سفر به عمان و عربستان سعودی با هدف تحت فشار قرار دادن نیروهای یمنی برای مقابله با واکنش آنها در برابر انجام تحرکات در استراتژیک ترین مناطق یمن صورت گرفت.

بر این اساس فعالان سیاسی استان المهره «علی محسن صالح»، معاون «عبد منصور هادی» رییس جمهور مستعفی یمن را به صدور اجازه حضور امارات در استان المهره و سرکوب اعتراضات و ملاقات وی با دستیار وزیر خارجه ایالات متحده متهم کردند.

آنها گفتند که وی به حضور آمریکایی ها در المهره و کمک به نیروهای سعودی در تشکیل اتاق عملیات جدید، چراغ سبز نشان داده است.

به گزارش ایرنا، از زمان شروع جنگ علیه یمن در مارس ۲۰۱۵، سعودی ها بر استان المهره تمرکز کرده اند.

پیش از این نیز یک رئیس قبیله یمنی، عربستان و امارات را به وارد کردن نیروهای نظامی اسرائیلی به جزیره سقطری در اقیانوس هند در سواحل جنوبی این کشور متهم کرد و هشدار داد که این اقدام مجمع الجزایر سقطری را از حاکمیت یمن خارج می کند.

وی گفت: عربستان سعودی و امارات، اسرائیل را به عنوان بخشی از فرایند برنامه جدا سازی این جزیره از یمن به سقطری آورده اند و این دو کشور را به ایجاد تغییرات جمعیتی و آوردن ساکنان خارج از سقطری متهم کرد.

او از یمنی ها خواست تا از این مجمع الجزایر حمایت کرده و با تجمع و برپایی تظاهرات تا بیرون راندن آنها مقاومت کنند.

پربیننده ترین خبرها