دولت ترامپ ناکام در معرفی انصارالله به عنوان تروریسم چرا؟

دولت ترامپ ناکام در معرفی انصارالله به عنوان تروریسم چرا؟
چهارشنبه 19 آذر 1399 - 20:25

خبر: سرانجام پس ازماه ها تهدید دولت ترامپ دیروز اعلام کرد انصارالله یمن را در لیست موسوم به "نهادهای نگران کننده" قرارداده است این در حالی است که حسب وعده آمریکا به سعودی قراربود انصارالله یمن در لیست تروریسم آمریکایی قرار گیرد.

تحلیل:

- در حالی که ترامپ امیدوار به پیروزیش در انتخابات امریکا حل مساله یمن بنفع سعودی را به دوره دوم ریاستش بر کاخ سفید موکول کرده بود و در شرایطی که با ذهنیتی مشابه مبنی بر رای اوری ترامپ، بن سلمان نیز نسبت به این دورنما امیدوار بود اما شکست ترامپ درانتخابات موجب شد تا او با هدف کاستن از نگرانیهای بن سلمان تخقق وعده تروریست معرفی کردن انصارالله را قبل از ترک کاخ سفید عملیاتی کند به همین خاطر هم طی هفته های اخیر بر حجم و میزان تاکیدات مقامات آمریکایی و به ویژه پمپئو بر قرار دادن انصارالله در لیست تروریسم تاکید شد.
- دیگر دلیل شدت گرفتن این تهدید در هفته های اخیر آن بود که سعودی با آمدن بایدن دورنمای جنگ در عربستان را پشت گرم به حمایت امریکای جدید دشوارارزیابی میکرد و همزمان دولت ترامپ نیز با علم به اینکه خارج کردن نام انصارالله از لیست تروریسم توسط دولت بعدی امریکا بسیار دشوار و زمانبر خواهد بود بر عملیاتی کردن آن اصرار می نمود و لذا هر دو طرف کوشیدند تا این پروسه را قبل از اتمام دوره ترامپ نهایی کنند.
- بدیهی است چنانچه این موفقیت برای بن سلمان و بدست ترامپ حاصل می شد آنگاه امکان حضور انصارالله در مذاکرات احتمالی صلح در آینده بدون ترامپ هم تقریباً ممتنع می شد.
- همچنین بدیهیتر آنکه در صورت قرارگرفتن نام انصارالله درلیست تروریسم سعودی می توانست جنگ 6 ساله علیه یمنی ها را مشروعیت یافته قلمداد کند بخاطر داشته باشیم که تاکنون سعودی اگر چه مدعی است از رییس جمهور اخراج شده یمن حمایت می کند و به همین خاطر وارد جنگ با انصارالله شده است اما اقدامات تجاوز کارانه او از مشروعیت حقوقی برخوردار نبوده و نیست.
- درقبال این ناکامی آمریکا باهدف جلب رضایت سعودی به قراردادن انصارالله درلیست "نهادهای نگران کننده" رضایت داد تا هم خود را در حمایت از حکومت سعودی وفادار نشان دهد و هم آخرین شعار بر زمین مانده ترامپ در آخرین هفته های حکومتش را تحقق یافته معرفی کند!

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها