منابع دیپلماتیک: ریاض تمایلی به توافق با قطر در دوره ترامپ ندارد

منابع دیپلماتیک: ریاض تمایلی به توافق با قطر در دوره ترامپ ندارد
جمعه 21 آذر 1399 - 11:28

چند دیپلمات مستقر در قطر به نقل از یک مقام بلندپایه این کشور خبر دادند که عربستان سعودی برای کسب امتیاز مثبت در دولت جدید آمریکا تمایل زیادی به اعلام توافق با قطر در دوره ریاست رئیس‌جمهور فعلی این کشور ندارد.

العالم - آسیا

برخی منابع آگاه از جزئیات مذاکرات حل بحران قطر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه جزئیات جدیدی از آن را فاش کردند.

روز جمعه هفته گذشته بود که وزیر خارجه کویت اعلام کرد، مذاکرات حل بحران چهار کشور عربی عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر با قطر «ثمربخش» بوده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به دولت سعودی در این خصوص گزارش داد که ریاض در صورتی که دوحه از تأمین مالی مخالفان سیاسی این کشور دست بردارد و اجازه ندهد که رسانه‌های وابسته به خود علیه عربستان سعودی صحبتی کنند، حاضر است حریم هوایی خود را به روی هواپیمای قطری بگشاید.

این منبع در ادامه گفت: «عربستان سعودی مذاکرات را به این سمت می‌برد و کلید اصلی را که همان حریم هوایی باشد، در دست دارد».

علی رغم آنکه امارات و مصر روز سه‌شنبه هفته جاری حمایت خود را از تلاش‌های صورت گرفته برای حل بحران با قطر اعلام کردند؛ اما یک منبع نزدیک به ریاض در اظهاراتش اشاره کرد که ابوظبی رقیب سرسخت قطر در برابر این مسئله مقاومت می‌کند.

طبق گفته این منبع، «نمی‌توان اجازه داد خشم امارات این آتش را شعله‌ور نگاه دارد. زمان پایان دادن به این بحران فرا رسیده است».

هفته گذشته، «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی به خبرگزاری فرانسه در این ارتباط گفته بود که هم‌پیمانان ریاض در راستای حل بحران قطر حرکت می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود به زودی به توافق نهایی در این خصوص دست یافته شود.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه از روند مذاکرات خبر داد که عملیاتی که عربستان سعودی در حال حاضر آن را هدایت می‌کند، ممکن است به «یک نوع صلح» منتهی شود و این صلح تمام مشکلات اساسی را حل و فصل نخواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه نوشت، احتمال می‌رود که توافق نهایی میان کشورهای یادشده به صورت یک سند مشترک باشد که در آن شروط آشتی مشخص شده است. از طرفی دیگر و به احتمال زیاد، ممکن است این سند چیزی شبیه به توافق سال ۲۰۱۴ ریاض میان قطر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس باشد؛ توافقی محرمانه که در آن از دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر نهی شده بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات غربی مستقر در خلیج فارس نیز نوشت که واسطه‌های کویتی تلاش‌ دارند سران اصلی سه کشور یعنی «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر مجاب کنند.

این دیپلمات در این خصوص گفت سران سه کشور بایستی با این توافق «موافقت» کنند و علی‌رغم مخالفت امارات؛ اما ولی‌عهد این کشور در روند مذاکرات استوارانه حضور دارد.

وی در ادامه افزود: «ما به دنبال یک راه حل موقت و محتمل طی چند هفته آینده هستیم.. فکر نمی‌کنم که کسی انتظار حل و فصل کامل را داشته باشد. همه گرمی بیانیه را خواهند دید».

از طرفی دیگر، چند دیپلمات مستقر در قطر به نقل از یک منبع بلندپایه قطری خبر دادند که بر سر توافق نهایی «توافق اولیه» صورت گرفته است؛ اما این توافق «محدود» است.

منابع یادشده در ادامه گفتند که ریاضی به احتمال زیاد تمایلی به اعلام توافق در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ندارد زیرا می‌خواهد در دولت «جو بایدن» نماینده دموکرات‌های آمریکا امتیازی مثبت به نفع خود به ثبت برساند؛ جو بایدنی که پیشتر گفته بود به علت سابقه حقوق بشری عربستان سعودی، روابط آمریکا با این کشور را بازنگری نخواهد کرد.

روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به منطقه بحرانی شد. چهار کشور عربی یادشده در پنجم ژوئن (۲۰۱۷) روابط دیپلماتیک با قطر را قطع و قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند.

این کشورها، برای عادی شدن روابط خود با قطر خواستار قطع رابطه دوحه با ایران و اخراج نظامیان ترکیه از قطر و تعطیلی شبکه الجزیره شدند هر چند که این کشورها در مناسبات رسمی این شروط را انکار کردند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها