سرپرست بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا استعفا می‌کند

سرپرست بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا استعفا می‌کند
جمعه 21 آذر 1399 - 14:35

در پی استعفاهای مشکوک بازرسان کل وزارت خارجه آمریکا در جریان تحقیقات درباره فساد احتمالی «مایک پامپئو»، سرپرست جدید بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا امروز استعفا می‌کند.

العالم - آمریکا

در پی انتقاد «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از گزارش بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا درباره سفرهای رسمی همسر پامپئو، دفتر بازرسی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «متیو کلیمو» سرپرست این اداره امروز (جمعه) از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در این خصوص گزارش کرد، کلیمو پیش از این قصد داشت تا اواخر ماه جاری میلادی (دسامبر) بخاطر مقاد قانون «اصلاحات پست‌های بلاتصدی» از سمت خود کناره‌گیری کند.

قانون فوق به سرپرست‌های ادارات اجازه نمی‌دهد بیشتر از ۲۱۰ روز از خالی ماندن یک پُست در یک اداره به فعالیت ادامه دهند.

طبق این گزارش، با این‌حال، اعلام خبر استعفای پیش از موعد کلیمو، جدیدترین نشانه از آشفتگی در دفتر بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا است که مسئولیت رسیدگی به فساد و تخلفات مقام‌های وزارت خارجه آمریکا را دارد و در ماههای اخیر، روابط پرتنشی را با پامپئو و مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا تجربه کرده است.

دفتر بازرس کل وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه گزارشی را منتشر کرد که در آن تأکید شده بود که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا اسناد کافی در خصوص برخی سفرهای رسمی «سوزان پامپئو» همسر مایک پامپئو در اختیار ندارند.

گزارش روز پنجشنبه دفتر بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا یکی از دو تحقیقاتی بوده که در خصوص سوء استفاده احتمالی پامپئو از منابع دولتی صورت گرفته است.

طبق این گزارش، درست مدتی بعد از انتشار گزارش بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا، دفتر پامپئو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد پامپئو و همسرش «کاملاً از ادعاهای بی‌اساس دموکرات‌ها و رسانه‌ها مبرا هستند».

دفتر پامپئو همچنین ادامه داد که اداره بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا، «زمان و منابع مالیات‌دهندگان را برای این گزارش» هدر داد است.

علیرغم آنکه استعفای کلیمو پس از انتقادات پامپئو صورت گرفته است، «ریان هولندن» سخنگوی دفتر بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که استعفای وی هیچ ارتباطی به انتقادات پامپئو نداشته است و مدعی است که کلیمو تمایل دارد به سفارتخانه ترکمنستان بازگردد.

کلیمو قبل از آنکه بعنوان سرپرست اداره بازرسی کل وزارت خارجه منصوب شود، بعنوان سفیر ایالات متحده در ترکمنستان فعالیت داشته است.

وزارت خارجه آمریکا نیز حاضر نشد درباره تصمیم کلیمو برای استعفای زودهنگام اظهارنظر کند.

در ماه می، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا «استیو لینیک» بازرس کل وزارت خارجه آمریکا را به اصرار پامپئو اخراج کرد زیرا لینیک فردی بود که تحقیقاتی را درباره سوء‌استفاده احتمالی پامپئو از منابع وزارت خارجه آمریکا و تلاش وی برای پیشبرد طرح فروش تسلیحات به عربستان سعودی، آغاز کرده بود.

پس از لینیک، «استفان آکارد» بعنوان بازرس کل وزارت خارجه آمریکا منصوب شد که وی نیز کمتر از سه ماه از سمت خود استعفا کرد.

پامپئو و همسرش همچنان در معرض یک تحقیقات دیگری در خصوص سوء استفاده احتمالی از منابع دولتی قرار دارند و گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد که پامپئو افرادی را برای انجام وظایف شخصی و سیاسی خود و همسرش منصوب کرده بوده است و نظافت، رزرو رستوران و پیاده‌روی سگ خانوادگی پامپئو از جمله وظایفی بوده که ظاهراً افرادی منصوب شده بودند که برای وزیر خارجه آمریکا و همسرش انجام دهند.

با اینحال، پامپئو اتهامات مطرح شده را رد کرده است و حاضر نشده است در این رابطه با بازرس کل وزارت خارجه آمریکا ملاقات کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها