بیانیه مهم عبدالمهدی درباره ادعای العبادی در خصوص ترور شهید سلیمانی و المهندس

بیانیه مهم عبدالمهدی درباره ادعای العبادی در خصوص ترور شهید سلیمانی و المهندس
جمعه 21 آذر 1399 - 21:33

عبدالمهدی در پاسخ به العبادی گفت: باورکردنی نیست که گفته شود هواپیمای آمریکایی که فرماندهان پیروزی را بمباران کرد موافقت عراق را داشته است.

العالم – عراق

به گزارش الفرات نیوز، دفتر اطلاع رسانی عبدالمهدی با صدور بیانیه ای خبر منتشره از سوی برخی از رسانه ها درباره اینکه طرف های رسمی عراقی به نیروهای هوایی آمریکا اجازه هدف قراردادن شهیدان سلیمانی و المهندس را داده بودند را تکذیب و اعلام کرد که برعکس، محدودیتهای شدیدی در زمینه هر نوع تحرک زمینی یا هوایی وجود داشت اما مواردی از نقض نیز هر از گاهی مشاهده می شود که همواره آن را ثبت می کنیم و به اطلاع طرف های ذی ربط می رسانیم و برای برخورد با آن و توقف چنین مواردی تلاش می کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: از تابستان 2019 به خاطر بمباران و گلوله باران مواضع نظامی الحشد الشعبی یا اماکن حضور نیروهای ائتلاف و سفارت، مقامهای عراق مجبور شدند اعلام کنند که پرواز هر نوع پهباد یا هواپیماهای جنگی سرنشین دار فقط با موافقت طرفهای رسمی عراقی مجاز است.

برخورد پدافند هوایی عراق با هر پرواز متخاصم

روز 15 / 8 / 2019 فرماندهی عملیات مشترک پس از نشست با اعضای شورای امنیت ملی به ریاست نخست وزیر وقت با صدور بیانیه ای مطبوعاتی، تصمیماتی را درباره پرواز و لغو هر نوع مجوزهای خاص برای پرواز بر فراز آسمان عراق اعم از شناسایی، شناسایی جنگی، هواپیماهای جنگی، بالگردها و انواع پهبادها را به طرفهای عراقی و غیرعراقی اعلام و تاکید کرد صدور هر نوع مجوز منوط به موافقت فرمانده کل نیروهای مسلح یا هر شخصی است که این فرمانده به وی اختیار چنین کاری را بدهد و همه طرفها ملزم به اجرای این بخشنامه هستند لذا هر نوع پرواز بر خلاف این بخشنامه، پرواز متخاصم تلقی شده و پدافند هوایی عراق فورا با آن برخورد می کند.

درخواست آمریکا برای استقرار سامانه پاتریوت رد شد

اما اوضاع به ویژه پس از بمباران پادگان الحشد الشعبی در القائم که به شهادت و مجروحیت دهها نفر انجامید سریعا متشنج شد، چرا که پس از آن پیکرهای شهدا در مراسمی گسترده تشییع و تحصنی در برابر سفارت آمریکا برگزار شد، سپس طرفهای رسمی آمریکایی به طور مکرر خواستار ورود نیروهای جدید به عراق یا صدر مجوز برای پرواز هواپیماهای ائتلاف در مناطق ممنوعه یا با استفاده از فرکانسهای عراقی یا ورود سامانه پاتریوت شدند، چنین درخواستهایی به رغم اصرار آمریکا، به طور مکتوب و صریح رد شد، تاریخ نامه نگاریها مشخص می کند که صدور مجوز هر نوع اقدام قبل و بعد از ترور فرماندهان پیروزی در روز 3 / 1 / 2020 بر اساس بخشنامه 15 اوت که پیشتر ذکر کردیم، مشروط بوده است.

مخالفت صریح عراق با درخواست فرمانده نیروهای ائتلاف

1 – چند ساعت قبل از ترور یعنی روز 2 / 1 / 2020 سپهبد رابرت بات وایت فرمانده نیروهای ائتلاف با ارسال نامه ای تاکید کرد که پس از تحصن در برابر سفارت آمریکا نیاز به هماهنگی بهتر با فرماندهی عملیات مشترک عراق جهت لغو محدودیت های اعمال شده برای ائتلاف و صدور مجوز ورود به مناطق ممنوع پرواز عراق می باشد و همچنین نیروهای آمریکایی از فرماندهی پدافند هوایی عراق می خواهند فورا فرکانسهای رادارهای ائتلاف را بازگرداند چرا که چنین اقداماتی باعث بهبود توانمندی ما برای جمع آوری اطلاعات می شود و سلامتی همه ما را تضمین می کند.

2 – هیچیک از مقاهای عراقی نه فقط چنین اجازه ای ندادند بلکه بر عکس، معاون فرمانده عملیات مشترک با ارسال نامه ای در ساعت 14 و 24 دقیقه و 41 ثانیه روز 2 / 1 / 2020 به سپهبد وایت نوشت که رسانه ها اخباری را درباره ورود صدها نفر از نیروهای جدید آمریکایی از تیپ 82 چترباز به عراق برای حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد منتشر کرده اند. تاکید می کنیم که هر نوع افزایش تعداد نیروهای آمریکایی یا ورود نیروهای جدید نیازمند درخواست رسمی آمریکا از دولت عراق برای کسب موافقت است، از سوی دیگر، تاکید می کنیم که نیروهای عراقی اقدام به تامین امنیت محیط پیرامونی سفارت کرده و قادر به حفاظت کامل از آن بدون نیاز به حضور هر نوع نیروی بیگانه هستند، و نیروهای امنیتی عراق همچنان مشغول اجرای طرح تامین کامل امنیت بوده و تدابیر لازم در این زمینه ادامه دارد. لذا اعزام نیروهای جدید آمریکایی باعث ایجاد بحران می شود و پیامدهایی سیاسی دارد که می توان با عدم اعزام این نیروها، مانع چنین پیامدهایی شد، فرماندهی عملیات مشترک با دقت تمام تحولات را رصد می کند و وظایفش را در زمینه هماهنگی و کنترل و برخورد با هر نوع تهدید امنیتی علیه پایگاههای نظامی در کشور و همچنین نمایندگیها و سفارتهای خارجی موجود در عراق انجام می دهد و آن را مسئولیت امنیتی عراق می داند.

3- آنچه در بالا ذکر شد قبل از عملیات فرودگاه، عادل عبدالمهدی در سخنرانی علنی خود در پارلمان در پنجم ژانویه 2020 تأکید کرد: "بالگردها و پهپادهای آمریکا بدون موافقت دولت عراق در آسمان بغداد گشت‌زنی می‌کردند و دولت (بغداد) درخواست‌هایی مبنی بر ورود بیشتر سربازان آمریکایی جهت حمایت از پایگاه‌ها و سفارت آمریکا دریافت کرد ولی دولت عراق با ورود (هواپیما) به مناطق پرواز ممنوع و تامین فرکانس‌ها و سیگنال‌های هوایی برای طرف آمریکایی موافقت نکرد و به رهبران نظامی و سیاسی آمریکا متذکر شد که عراق فقط با اقدامات مشترک و نیز با اصولی موافقت می‌کند که این نیروها به خاطر آن آمده‌اند و هیچ تصمیم یا اقدام یک‌جانبه‌ای را قبول نمی‌کند." این بخش از سخنرانی به پایان رسید.

4- پیام تیم "وایت" در دوم ژانویه 2020 چند ساعت قبل از اعلام شد که چه زمانی و چگونه و توسط چه کسی موافقت‌ها صادر شد؟ یکی گفت، "هواپیمایی که فرماندهان را در نزدیکی فرودگاه هدف قرار داد موافقت عراق را به دست آورده است." آیا تاییدیه‌های رسمی از سوی طرف‌های ذی‌ربط صادر شده است که در صورت لزوم، هواپیما و شماره آن و نوع آن و نیز مسیر و اهداف و محموله آن را تایید کند تا سیس درباره موافقت با آن صحبت شود؟

5- عراق بر موضع خود مبنی بر احترام به شرایط و پایبندی به قوانین توافق درباره تردد نیروها همچنان تأکید می‌کرد، همانطور که از سخنرانی نخست‌وزیر در پارلمان یا سلسله نامه‌نگاری‌هایی که بعدا انجام شد از جمله پاسخ به نامه "مارک اسپر" وزیر دفاع مستعفی آمریکا در دوم ژانویه 2020، معلوم است. نخست‌وزیر سابق در بخشی از نامه‌اش می‌گوید: "در درخواست قبلی، شما جبران فوری خودروهای زرهی متضرر، تسهیلات صدور ویزا و همچنین انتقال سامانه‌های پدافند هوایی به پایگاه‌های عین الاسد و اربیل درخواست شده بود و لذا با توجه به ارزیابی شما از کافی نبودن سامانه دفاع هوایی عراق در تامین سامانه‌های مدنظر، ما به سرعت به دو درخواست اول شما (خودروهای زرهی و تسهیلات صدور ویزا) پاسخ دادیم و درخواست مربوط به سامانه دفاعی پاتریوت را بررسی می‌کنیم... ما با شما موافقیم که این سامانه یک سامانه دفاعی است ولی وارد کردن آن به کشور باعث تغییر داده‌های استراتژیکِ مربوط به امنیت عراق می‌شود و لذا امنیت شما امنیت منطقه است که این وضعیت را پیچیده و کنترل آن را دشوارتر می‌کند. لذا خودمان را در جریان یک مرحله و روند تنش‌زا دیدیم در حالی‌که هدف همگی‌مان کاهش تنش و اطمینان از این مساله است که هیچ حمله‌ای چه از سوی نیروهای آمریکایی، یا ایرانی یا هر طرف دیگری انجام نشود. سوالات ما بسیار زیاد است از جمله اینکه: آیا این سامانه علیه حملات اسرائیلی که بارها ما را هدف قرار داده، استفاده خواهد شد؟ یا علیه داعش یا هر کشور دیگری استفاده خواهد شد؟ افزون بر این، ما قطعنامه مصوبِ دولت و مجلس نمایندگان درخصوص عقب‌نشینی نیروهای خارجی از عراق را داریم. وارد کردن سامانه‌های (پاتریوت) به معنای دفاع از نیروهای مستقر که بهتر است شمارشان به صورت تدریجی کاهش یابد، نیست بلکه بر عکس آن را تفسیر خواهد کرد؛ امری که اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد و کارت‌ها را به هم می‌‌زند به نحوی که در راستای منافع آمریکا، عراق و منطقه نیست." .

6- هر کسی که اطلاعاتی واقعی در مورد حادثه دارد باید آن را به دستگاه قضایی تقدیم کند و متهم کردن طرف‌هایی که هیچ ارتباطی با این موضوع ندارند، اشتباه است. حرکت هواپیماها و موافقت‌ها با آنها سبک و سیاق ویژه ای دارد که بالاترین مقام در آن، فرمانده کل قوا و سپس مجموعه‌ای از رهبران نظامی و غیرنظامی است که هر کدام با توجه به مسئولیت‌های‌شان و در سطح درخواست‌ها و اهمیت‌شان عمل می‌کنند. طبق دستورات روزانه و یادداشت‌های رسمی در زمان حادثه و پیش از آن هیچ سندی مطابق آنچه شایعه شده مبنی بر اینکه "هواپیمایی که فرماندهان را در نزدیکی فرودگاه هدف قرار داد موافقت عراق را کسب کرد"، وجود ندارد.

دفتر عبدالمهدی در پایان بیانیه نوشته است: "اینکه می‌گوییم اینها موضوعاتی حساس هستند که عامل خدشه‌دار شدن منافع عالی کشور می‌شود و نباید آنها را نادیده گرفت و یا خواسته یا ناخواسته آنها را به گمانه‌زنی‌ها تبدیل کرد؛ چرا که خون شهدا به هدر می‌رود کارت‌ها بر هم می‌خورد و سرنخ‌های پرونده گم می‌شود. خداوند روح شهدا را غرق در رحمت بی‌کران خود کند و کشورمان و مردم‌مان را از ترفندهای دشمنان و فتنه‌برانگیزان حفظ کند."

گفتنی است؛ العبادی نخست وزیر اسبق عراق در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرده بود که حمله پهپادهایی که وارد خاک عراق شده و دو فرمانده، شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، را در نزدیکی فرودگاه بغداد هدف قرار دادند، «با اجازه عراق» صورت گرفته بود.

پربیننده ترین خبرها