آیا توئیت ترامپ درباره مغرب، کوبیدن بر طبل جنگ است؟

آیا توئیت ترامپ درباره مغرب، کوبیدن بر طبل جنگ است؟
شنبه 22 آذر 1399 - 14:58

تحلیلگران مسائل سیاسی، پیوستن مغرب به قافله عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل را در راستای طرح های امریکا و اسرائیل در منطقه و هدف قرار دادن موضوع فلسطین و تشدید درگیری بیش از پیش در منطقه برشمردند. ا

العالم - نظرکده

به گفته تحلیلگران مسائل سیاسی، این طرح از ده ها سال پیش طراحی شده و و امت عربی را که از چهار جهت محاصره شده ، هدف قرار داده است.

آن ها معتقدند که مسئولان آمریکایی با توافق های کمپ دیوید و وادی واسلو و دیگر توافق ها، مصر را از درگیری عربی اسرائیلی کنار زدند.

به اعتقاد تحلیلگران مسائل سیاسی مصر، امت های عربی از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی محاصره شده اند، چرا که رژیم اشغالگر در شمال، سودان در جنوب و امارات و بحرین در شرق و غرب آن ها واقع شده اند، از این رو، امریکایی ها می خواهند بدین وسیله، محاصره را از طریق سلطه تشدید کنند و بدون اینکه متحمل هیچ هزینه نظامی شوند ، در رژیم های عربی نفوذ کنند.

به گفته تحلیلگران سیاسی ، این برنامه ، یک برنامه راهبردی امریکایی است که از طریق محاصره جهان عرب و به دست ترامپ یا بایدن اجرا می شود.

مسئولان جبهه پولیسارو نیز ضمن تایید گفته های تحلیلگران، گفتدند که فقط مغرب نیست که در روند عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل هدف قرار می گیرد، بلکه این کل منطقه است که هدف قرار می گیرد.

آن ها افزودند که توئیت اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در آن ، حاکمیت بر منطقه صحرای غربی را به مغرب داد، واقعیت را تغییر نخواهد داد و این مساله از لحاظ حقوقی و سیاسی هیچ ارزشی ندارد.

مسئولان جبهه پولیسارو اقدام اخیر ترامپ را به منزله نقض آشکار منشور ملل متحد و قطعنامه های بین المللی دانستند و گفتند که این اقدام، تلاش های جامعه بین الملل برای حل قضیه صحرای غربی با مشکل روبرو می کند.

به گفته آن ها ، تصمیم ترامپ در سوق دادن مغرب به سمت عادی سازی در روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل، طی دوره باقیمانده از ریاست جمهوریش ، به سرعت و به منظور خرید و فروش اتخاذ شده است و جبهه پولیسارو تصمیم ترامپ را که چیزی را که مالک آن نیست ، فروخته و بیش از پیش به تنش ها دامن می زند، محکوم کردند زیرا می دانند که مغرب به خوبی می داند آنچه تعیین کننده است، تفنگ های نیروهای ارتش صحرا است که سر انگشتی از آزادسازی سرزمین خود به هیچ بهایی عقب نشینی نخواهند کرد.

ناظران سیاسی گفته اند که عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل در زمان ترامپ، نتیجه شکست آمریکا در جنگ های نظامی و نیز جنگ های نیابتی وی در سوریه، عراق ، یمن و دیگر کشورها طی ده سال گذشته است.

به گفته ناظران سیاسی، نظام مغرب نمی تواند در مقابل امریکا بایستد، زیرا از پایگاه مردمی برخوردار نیست و احزاب مخالف و جنبش های آزادیخواه در داخل مغرب درصورتیکه قدرت داشتند، با تصمیم شاه مغرب در زمینه عادی سازی برخورد می کردند.

آن ها تاکید کردند که جنبش صهیونیسم و نتانیاهو که در تنگنای واقعی قرار دارند، به منظور رسیدن به اهداف خود در داخل تلاش می کنند و این بدان معناست که عادی سازی مغرب به نفع این رژیم چه در داخل و چه در زمینه چالش هایی است که این رژیم با آن مواجه است.

پربیننده ترین خبرها