ترکیه، عاقلانه ترین رفتار در حساس ترین زمان

ترکیه، عاقلانه ترین رفتار در حساس ترین زمان
يکشنبه 23 آذر 1399 - 20:14

تنها یک توضیح ساده ،مستدل و معقول کافی بود تا هم نشان دهد ایرانیان اهل منطقند و هم خشم ایشان را فروبنشاند.

العالم _ ترکیه

ایرانیان با دریافت توضیحات وزیر خارجه ترکیه درخصوص شعری که اردوغان در روز جشن پیروزی آذربایجان درباره ارس خوانده بود قانع شدند اما همزمان در رفتار، گفتار و نوشتارشان در چند روز اخیر و البته در عمل نشان دادند که هیچ گاه بر سر منافع ملی و تمامیت ارضیشان و در هرشرایطی کوتاه نمی آیند و با هیچ کس تعارف ندارند.
چاووش اوغلو پس از بالا گرفتن موضوع درتماسی تلفنی با همتای ایرانیش تاکید کرد: اردوغان شعری را خوانده که فکر می کرد راجع به قره باغ بوده باشد و حتی در سخنرانی اش به ایران هم اشاره نکرده است. همین جملات که در واقع معنایی جز اعلام اعتذار ازمردم ومسئولین ایرانی نداشت کافی بود تا هم اشتراکات دینی،هم حسن همجواری، هم منافع مشترک دوکشور و بالاخره همراهی دو کشور در مقابل تهدیدات مشترک بیرونی جایگزین دلخوری ها بشود. نکته جالب توجه در این باب رفتار رسانه ای دشمنان دو کشور بود که ضمن دمیدن درمسائل قومیتی کوشیدند تا ازاین آب بظاهر گل الود ماهی هایی ازجنس تنش میان دو کشور صید کنند. غافل از انکه عقلانیت ترکی وسعه صدر، منطق و تسامح ایرانی ترکیه را همچون قبل در ردیف همسایگان مورد اعتماد ایران قرارداد.

از زاویه ای دیگر رفتار ایرانیان در این ماجرا می تواند معنایی فراتر از این موضوع پیدا کند و پیامی فراتر از آنچه در این چند روز رخ داد را برای جهان صادر کند. قطعا این پیام متوجه روزی خواهد بود که اصرارها متوجه توان موشکی و اقتدار منطقه ای ایرانیان باشد.

پربیننده ترین خبرها