ائتلاف سعودی و 55 هزار نقض توافق آتش‌بس الحدیده طی 16 ماه

ائتلاف سعودی و 55 هزار نقض توافق آتش‌بس الحدیده طی 16 ماه
دوشنبه 24 آذر 1399 - 14:14

عضو کمیته هماهنگی مشترک یمن از ثبت بیش از 55 هزار مورد، نقض توافق آتش‌بس «الحدیده» طی 16 ماه گذشته توسط ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیانش خبر داد.

العالم- یمن

سرتیپ ستاد «محمد علی القادری» عضو کارگروه ملی در «کمیته هماهنگی مشترک» یمن تصریح کرد که ائتلاف متجاوز و مزدوارنش در مسیر برقراری صلح در یمن سنگ‌اندازی می‌کنند و مانع موفقیت اجرای توافق سوئد می‌شوند. در این میان سکوت سازمان ملل در قبال نقض‌های آنها، یک پوشش بین‌المللی برای تداوم این تجاوز فراهم می‌سازد.

به نوشته پایگاه خبری «۲۶ سپتامبر» یمن، عضو کمیته هماهنگی مشترک یمن گفت: نیروهای متجاوز به یمن و مزدوران آنها، طی دو سال گذشته حتی یک روز نیز دست از نقض توافق حاصل شده در سوئد درباره الحدیده برنداشتند.

سرتیپ القادری تصریح کرد: از ۷ سپتامبر ۲۰۱۹ تا دوم دسامبر ۲۰۲۰، ۵۵ هزار و ۲۵۷ مورد نقض این توافق ثبت شده که شامل ۴۰ هزار و ۶۵ مورد تیراندازی، ۳۲۱ تجاوز، ۷۷۰ مورد احداث استحکامات، ۲ هزار و ۴۸ بار پرواز بالگرد آپاچی و پروازهای شناسایی، ۶۱۴ مورد پرواز جنگنده، ۷۵ عملیات برای نفوذ، شش حمله و پیشروی زمینی، ۱۶۸ حمله و بمباران از طریق جنگنده‌ها و بالگردهای آپاچی و ۱۱ هزار و ۹۰ بمباران توپخانه‌ای و موشکی است.

وی افزود که نقض‌های ‌هر روزه صورت گرفته از سوی ائتلاف سعودی و مزدورانش در الحدیده رصد و مستندسازی شده و به صورت مستمر به رئیس هیأت سازمان ملل در یمن ارائه می‌شود. این نقض‌ها و تشدید اقدامات نظامی در ساحل غربی از سوی ائتلاف متجاوز به یمن و مزدورانش همچنان ادامه دارد.

این مقام یمنی افزود: اما ما همچنان به توافق سوئد پایبندیم و با هیأت سازمان ملل در یمن با وجود تحریم این توافق از سوی مزدوران از نزدیک به یک سال پیش، همکاری داریم.

وی تاکید کرد که موضع مردم، ارتش، کمیته‌های مردمی و رهبری آن در قبال توافق سوئد ثابت و پایدار است و یک رویکرد کلی برای حمایت از هرگونه تلاش سازمان ملل و جامعه بین‌المللی برای تحقق صلح در یمن وجود دارد اما دشمن متجاوز و مزدورانش در مسیر صلح سنگ‌اندازی می‌کنند و قصد جدی برای تحقق صلح ندارند. گواه این امر نیز تعلل‌های آنها و نقض‌های مستمر، واردات سلاح، تجدید وضعیت نظامی، پرواز مستمر جنگنده‌ها و هواپیماهای شناسایی و جاسوسی آنها و هدف قرار دادن الحدیده است. این به آن معناست که سازمان ملل باید علیه دشمن متجاوز و مزدورانش فشار وارد کند و آنها را به اجرای توافق سوئد وادار سازد.

سرتیپ القادری تصریح کرد: ما به عنوان مردم یمن این حق را داریم که این تجاوز را که همچنان ادامه دارد و لحظه‌ای متوقف نشده، مهار کنیم. صبر ما بر نقض‌های دشمن متجاوز طولانی نخواهد بود.

۱۳ سپتامبر ۲۰۱۸ هیأت دولت صنعاء و هیأت دولت منصورهادی برای اولین بار توانستند در استکهلم سوئد، بر سر آتش‌بس در استان الحدیده و جابه‌جایی نیروها به توافق برسند، توافقی که امیدها را برای پیشرفت در باقی مسائل را زنده کرد، اما کارشکنی‌های ائتلاف سعودی تا کنون مانع از تحقق این امر شده است.

«آبهیجیت گوها» ژنرال هندی و رئیس تیم ناظران سازمان ملل بر اجرای توافق آتش‌بس «الحدیده» خواستار توقف تنش‌ها در این منطقه شد. وی با تایید اقدام ائتلاف سعودی به انجام حملات هوایی، استفاده از بسته‌های انفجاری و حملات زمینی در این استان، خواستار خویشتنداری و توقف نقض آتش‌بس شد.

چندی پیش، «محمد عیاش قحیم» استاندار الحدیده در دیدار با آبهیجیت گوها به او ابلاغ کرده بود که، علیرغم پایبندی صنعا به توافق سوئد، ائتلاف سعودی بیش از ۳۰ هزار بار این توافق را نقض کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها