دستان محمود عباس زیر ساطور عربستان/ تشکیلات خودگردان انتقاد از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را ممنوع کرد

 دستان محمود عباس زیر ساطور عربستان/ تشکیلات خودگردان انتقاد از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را ممنوع کرد
دوشنبه 24 آذر 1399 - 18:00

برخی منابع به پایگاه خبری الخلیج الجدید گفته اند که تشکیلات خودگردان فلسطین در ازای حفظ روابط خود با عربستان سعودی، تصمیم به عدم اظهارنظر یا واکنش منفی درباره عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل گرفته است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

پایگاه خبری الخلیج الجدید که به سیاست های قطر در منطقه نزدیک است، از قول برخی منابع فاش کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری «محمود عباس»، تصمیم به خودداری از هرگونه انتقاد از کشورهای عربی که با اسرائیل روابط خود را عادی می کنند، گرفته است و پیام هایی به سازمان آزادی بخش، جنبش فتح و وزارت خارجه فلسطین ارسال کرده است تا از هرگونه موضع گیری یا انتقاد از کشورهای عربی در باره عادی سازی روابط با اسرائیل دوری کنند.
تشکیلات خودگردان، رسانه های رسمی و وزارت خارجه فلسطین در همین پیوند و در راستای دستورهای جدیدی که به آنها داده شده بود هیچ انتقادی از اعلام عادی سازی روابط میان مراکش و اسرائیل نکردند.
این منابع به العربی الجدید اعلام کردند که این دستورالعمل ها از دفتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رسانه های وابسته به آن که تحت نظارت «نبیل ابو ردینه»، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و سخنگوی تشکیلات خودگردان است صادر شده به گونه ای که نه تنها مطبوعات و رسانه ها را از اظهار نظر در این باره ممنوع کرده بلکه مانع از هرگونه واکنش در شبکه های اجتماعی مانند توئیتر شده است.
یک مسئول در جنبش فتح که نخواست نامش فاش شود به این پایگاه خبری گفت که دستورهای تازه ای مبنی بر عدم واکنش و اظهار نظر منفی درباره عادی سازی روابط مراکش با اسرائیل و انتقاد از هر کشور عربی که با اسرائیل عادی سازی روابط می کند به دست ما رسیده است. ما هدف از این تصمیم ها را نمی فهمیم و نمی دانیم بر چه پایه ای اتخاذ شده اما به دست ما رسیده و ناچار به اجرای آن هستیم.
وی افزود که این دستور به همه دستگاه‌های اصلی از جمله کمیته اجرای سازمان آزادی بخش فلسطین، کمیته مرکزی جنبش فتح و سفیران فلسطین ابلاغ شده است.
به نظر می رسد هیچ کس از پشت پرده این تصمیم ها اطلاع ندارد، زیرا که این تصمیم ها به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، «ماجد فرج»، رئیس دستگاه اطلاعات و «حسین الشیخ»، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح محدود می شود اما پشت پرده سخنانی درباره اصلاح روابط فلسطین با عربستان و انتقاد نکردن از هر کشور عربی که با رژیم صهیونیستی روابطش را عادی می کند در پاسخ به درخواست عربستان، جریان دارد.
منابع آگاه خبر دادند که یکی از محورهای سفر محمود عباس به اردن و مصر این بوده که از طریق انتقاد نکردن از کشورهای عربی که با اسرائیل آشتی می کنند، روابط میان کشورهای عربی را نزدیک تر کند و مصر نیز تشکیلات خودگردان فلسطین و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان را بیشتر به هم نزدیک می کند.
بر پایه اطلاعات دریافتی، تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست 28 اکتبر تصمیم هایی گرفته که عدم مخالفت با عربستان و انتقاد نکردن از کشورهای عربی که روابط خود را با اسرائیل عادی می کنند و روابط مستحکمی با عربستان دارند از جمله آنها به شمار می رود که به نظر می رسد این تصمیم برای حفظ رهبری کنونی تشکیلات خودگردان و عدم تغییر آن اتخاذ شده است.
درباره عادی سازی روابط مراکش و اسرائیل، همه نهادهایی که این دستورها را دریافت کردند به اجرای آن پایبند بودند اما رسانه های رسمی تشکیلات خودگردان پا را فراتر نهادند و حتی تماس تلفنی «محمد ششم»، پادشاه مراکش با محمود عباس را هم پوشش ندادند.
این در حالی است که تشکیلات خودگردان پیشتر در باره عادی سازی روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی، آن را خیانت به قدس، مسجد الاقصی و قضیه فلسطین و خنجر از پشت اعلام کرده و در مورد اقدام سودان نیز فقط به محکوم کردن آن بسنده کرده بود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی هفته‌های اخیر و بعد از روی کار آمدن جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای احیای مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی بعد از توقف چند ماهه به خاطر شیوع ویروس کرونا از سر گرفته است.

وی ابزار امیدواری کرده که در سفرهایش به کشورهای همسایه و گفت‌وگو با مسئولان،‌ بتواند زمینه را برای از سرگیری مذاکرات سازش با طرف اسرائیلی فراهم کند.

عباس چندی پیش نیز قبل از سفر به مصر و دیدار با عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری این کشور با عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار کرد و از دیروز (یکشنبه) هم راهی دوحه پایتخت قطر شده است .

به گزارش ایرنا، ترامپ پنجشنبه شب (۲۰آذرماه) در توییتی از موافقت مغرب به عنوان ششمین کشور عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر داد.

وی نوشت: امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد. دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی مغرب برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک توافق کرده‌اند. این پیشرفتی بزرگ در راستای صلح در خاورمیانه است.

رییس جمهوری آمریکا اضافه کرد: مغرب، ایالات متحده را در سال ۱۷۷۷ به رسمیت شناخت. به این ترتیب مناسب است که ما حاکمیت آنها را بر صحرای غربی به رسمیت بشناسیم.

ترامپ دوم آبان ماه، ۲۱ شهریور و ۲۳ مردادماه ماه نیز به ترتیب از عادی سازی روابط سودان، بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی خبر داده بود.

پربیننده ترین خبرها