حماس پیشنهادهای رژیم صهیونیستی درباره پرونده تبادل اسرا را نپذیرفت

حماس پیشنهادهای رژیم صهیونیستی درباره پرونده تبادل اسرا را نپذیرفت
سه شنبه 25 آذر 1399 - 10:58

یک روزنامه لبنانی ضمن افشای جزئیات جدیدی از پرونده تبادل اسرا میان جنبش مقامت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی خبر داد که حماس پیشنهادهای اخیر صهیونیست‌ها درباره تبادل اسرا را رد کرده و آن را نپذیرفته است.

العالم - لبنان

پس از آنکه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ادعای صهیونیست‌ها درباره پیشرفت مذاکرات مربوط به تبادل اسرا را تکذیب کرد، روزنامه لبنانی «الاخبار»، امروز (سه‌شنبه) جزئیاتی از روند مذاکرات را فاش کرد.

یک عضو ارشد حماس در این خصوص به الاخبار خبر داد که پس از گذشت پنج سال از به اسارت درآوردن چهار نظامی رژیم صهیونیستی در جنگ سال ۲۰۱۴ و ما بعد آن، تل‌آویو امتیازات جدیدی در ارتباط با تبادل اسرا داده است و مصر به عنوان میانجی این معامله، خبر آن را به حماس منتقل کرده است آن هم به این امید که طرف فلسطینی موضع خود را کمی تغییر دهد و در آینده نزدیک مذاکرات را از سر بگیرد.

به گفته منبع یادشده، با این حال،‌ حماس هفته گذشته پس از ورود هیأت امنیتی مصری به نوار غزه، مستقیما و بدون مذاکرات داخلی به این پیشنهاد صهیونیست‌ها واکنش نشان داده و اعلام کرده است که این امتیازات کمتر از آن چیزی است که حماس در پی آن است و این گونه توپ را بار دیگر به زمین اشغالگران پرتاب کرده است.

الاخبار در ادامه نوشت، که برای اولین بار، اشغالگران بواسطه میانجی‌های مصری پیشنهاد آزادی صدها فلسطینی (در مقابل آزادی نظامیان خود) از جمله آزادی فلسطینیانی که چند «اسرائیلی» را کشته‌اند، مطرح کرده‌اند.

با وجود آنکه حماس این پیشنهاد را تنها راه می‌داند، با این حال، تمایل دارد که این معامله در دو مرحله صورت گیرد همانطور که در معامله پیشین در سال ۲۰۱۱ رخ داد.

طبق این گزارش، حماس به واسطه‌های مصری خبر داده است که آمادگی دارد با نظارت طرف مصری گفت‌و‌گوهای صورت گرفته در این خصوص را ادامه دهد؛ اما در عین حال، ربط دادن مسئله آزادی اسرا با وضعیت انسانی نوار غزه را نیز رد می‌کند.

منابع خبری اخیرا گزارش دادند که رژیم صهیونیستی برای از سرگیری مذاکره تبادل اسرا، مسئله ارسال واکسن کرونا به نوار غزه را مطرح کرده و آن را مثابه یک امتیاز به فلسطینی‌ها در نظر گرفته است.

الاخبار در ادامه خبر داد که حماس با تأکید بر این مسئله که بهای پایان دادن به پرونده تبادل اسرا، آزادی هزاران اسیر فلسطینی است، گفته است که تمایل دارد این معامله در دو مرحله صورت گیرد؛ یکی معامله اطلاعاتی و دیگری معامله تبادل اسرا.

فارس

پربیننده ترین خبرها