نشست سران کشورهای همسود به ریاست ازبکستان برگزار می‌شود

نشست سران کشورهای همسود به ریاست ازبکستان برگزار می‌شود
جمعه 28 آذر 1399 - 10:43

نشست سران کشورهای همسود امروز با حضور سران کشورهای عضو به ریاست ازبکستان برگزار می‌شود.

العالم - آسیا/اروپا

نشست سران کشورهای مستقل مشترک المنافع امروز با حضور سران کشورهای عضو برگزار می‌شود.

به دلیل شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های موجود این نشست در قالب ویدئو کنفرانس و به ریاست ازبکستان برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، سران کشورهای همسود در این نشست وضعیت فعلی و چشم انداز توسعه همکاری در کشورهای مستقل مشترک المنافع در زمینه های سیاسی، تجاری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مورد بررسی قرار خواهند داد.

علاوه بر این مقامات کشورهای مذکور همچنین در مورد چگونگی مبارزه با شیوع ویروس کرونا، موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز تبادل نظر خواهند کرد.

همچنین تصمیمی در مورد ریاست نشست کشورهای مشترک المنافع در سال 2021 گرفته خواهد شد.

در حال حاضر ریاست این سازمان بر عهده ازبکستان است.

اتحادیه کشورهای مستقل همسود پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفت. بیانیه تاسیس این اتحادیه در 21 دسامبر 1991 (20 آذر 1380) در«آلماتی» پایتخت قزاقستان توسط رهبران آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و اوکراین امضا شد.

عضویت گرجستان دراین اتحادیه به دنبال تصمیم رسمی روسای جمهور کشورهای عضو در 3 دسامبر 1993 (12 آذر 1382) و به دنبال درخواست «ادوارد شواردنادزه» رئیس جمهور وقت آن کشور در 8 اکتبر 1993 (16 مهر1382) صورت گرفت، اما در پی درگیری های نظامی سال 2008 این کشور و روسیه و به رسمیت شناخته شدن استقلال مناطق جدایی طلب آبخازی و اوستیای جنوبی از سوی مسکو، در سال 2009 به عضویت در این اتحادیه پایان داد.

بیش از 70 درصد بودجه جامعه کشورهای مستقل همسود توسط روسیه پرداخت می‌شود و امروزه اوکراین نیز بعنوان ناظر در این اتحادیه حضور دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها