همدستی پاریس با ابوظبی در نابودی ایستگاه گازی بلحاف یمن

همدستی پاریس با ابوظبی در نابودی ایستگاه گازی بلحاف یمن
سه شنبه 2 دی 1399 - 16:37

فرانسه که معاملات چند میلیارد دلاری سلاح با امارات دارد، چشم خود را بر جنایات ابوظبی در «بلحاف» یمن بسته است؛ اقدامی که ادعاهای دروغین این کشور درباره حقوق بشر را بر ملا می‌کند.

العالم- امارات

منابع خبری بارها تأکید کردند که امارات عربی متحده، ایستگاه گازی در بندر «بلحاف» را به یک مقر نظامی بدل کرده است؛ بندر بلحاف شامل بزرگ‌ترین تأسیسات صادرات گاز مایع در ساحل بحر العرب در شبوه واقع در جنوب یمن است.

روزنامه القدس العربی به توطئه امارات در این منطقه از یمن پرداخت و نوشت، واقعیتهای اشغال مناطق گسترده‌ای از جنوب یمن توسط امارات، موجب رسوایی در سطوح سیاسی، نظامی و اقتصادی شده است و توافقات منطقه‌ای مانند «توافق ریاض» نیز هدفی جز صحه گذاشتن بر این واقعیتها ندارد.

به گزارش این روزنامه، هدف بعدی توافق ریاض، تسلط امارات بر سواحل غربی، تنگه باب المندب و جزیره سقطری یمن است؛ چه این اشغالگری به صورت مستقیم باشد یا از طریق عناصر حاضر در نهاد موسوم به «شورای انتقالی جنوب» که تحت حمایت ابوظبی قرار دارد.

بنا بر این گزارش، سیطره امارات بر این مناطق از یمن، فقط محدود به نفوذ، اشغال مناطق یا سوء استفاده از منابع مختلف آن نیست، بلکه ابوظبی پا را فراتر گذاشته و سازه‌های صنعتی و اقتصادی یمن را به زندان، بازداشتگاه و اردوگاه تبدیل می‌کند.

القدس العربی در ادامه نوشت، تأسیسات گازی بلحاف، یک نمونه از این سازه‌هاست. این تأسیسات به عنوان طرح راهبردی انبار گاز طبیعی مایع برای صادرات بود که چهار و نیم میلیارد دلار هزینه برداشت. قرار بود این تأسیسات، برای خزانه یمن شش میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

به گزارش این روزنامه، مسئولان ابوظبی اما پس از تعطیل این تأسیسات، آن را به اردوگاه و سپس به زندان بزرگی تبدیل کردند که بدترین شکنجه ها و نقض حقوق بشر در آن صورت می‌گیرد.

بنا بر این گزارش، مردم جنوب یمن، بارها با برگزاری تظاهرات،خواستار پایان اشغال این منطقه توسط امارات شدند. استاندار شبوه نیز، صراحتا از ابوظبی خواست که از این تأسیسات خارج شوند و اجازه دهند که مجددا راه‌اندازی شود، ولی مسئولان اماراتی نپذیرفتند.

القدس العربی درباره هدف اصلی امارات از نابودی این سازه گازی، نوشت، امارات با این کار قصد داشت مانع از کسب درآمد دولت مرکزی در برابر شورای انتقالی جنوب شود. البته این رفتار امارات در جنوب یمن جدید نیست، بلکه این فقط، یک روش امارات و شریک آن یعنی عربستان سعودی برای جنگ علیه ملت یمن است.

به گزارش این روزنامه، در ازای طرح اشغال جنوب یمن توسط امارات، باید به طرح ریاض برای اشغال شمال یمن نیز اشاره کرد، ولی نکته عجیب درباره بلحاف، همدستی فرانسه با ابوظبی است.

بنا بر این گزارش، شرکت توتال فرانسه که ملزم است از نظر قانونی درباره هر گونه تغییر کاربری این ایستگاه، سکوت نکند، زمانی که این ایستگاه به اردوگاه و بازداشتگاه تبدیل شد، چگونه سکوت کرد. این شرکت، نقش اصلی را در این ایستگاه بر عهده داشته است.

در پایان این گزارش آمده است، 52 نماینده پارلمان فرانسه از وزیر خارجه کشور خود خواستند که درباره این مسئله سکوت نکند. سازمان «دوستان زمین» نیز می‌گویند که دولت فرانسه درحوادث شبوه با امارات همدست است. این در حالی است که سه و نیم میلیارد دلار، ارزش معاملات سلاح فرانسه با امارات است. این رقم، حرف آخر را درباره فرانسه می‌زند؛ کشوری که مدعی حقوق بشر است.

فارس

پربیننده ترین خبرها