نظرسنجی| شانس اندک نتانیاهو برای تشکیل کابینه

نظرسنجی| شانس اندک نتانیاهو برای تشکیل کابینه
چهارشنبه 3 دی 1399 - 14:41

پس از منحل شدن خودکار پارلمان رژیم صهیونیستی، یک نظرسنجی نشان داد که حزب نخست‌وزیر این رژیم بدون محلق شدن حزب جداشده، نمی‌تواند تشکیل کابینه دهد.

العالم _ فلسطین اشغالی

پس از اعلام «یاریو لوین» رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی مبنی بر منحل شدن پارلمان این رژیم، یک نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی نشان داده است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی شانس کمتری برای تشکیل کابینه دارد.

به گزارش پایگاه خبری «عرب۴۸»،‌ نتایج نظرسنجی یادشده نشان می‌دهد که بدون پیوستن حزب «گیدئون سعر» موسوم به «امید جدید»‌ به حزب لیکود (حزب نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی)، نتانیاهو نخواهد توانست تشکیل کابینه دهد.

گیدئون هم‌حزبی پیشین نتانیاهو است که بتازگی اعلام کرده است، برای نخست‌وزیر شدن وارد رقابت انتخاباتی خواهد شد و به کابینه نخست‌وزیر این رژیم نخواهد پیوست.

در عین حال، در این گزارش آمده است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی پیش‌بینی کرده‌اند، «نفتالی بنت» رئیس ائتلاف حزب‌های راست افراطی، عصر امروز، در سخنرانیش،‌ خود را به عنوان نامزد پست نخست‌وزیری اعلام کند و او نیز وارد رقابت‌های انتخاباتی شود.

«عرب ۴۸» به نقل نظرسنجی که رادیو «103FM» امروز آن را منتشر کرده است، گزارش داد که حتی اگر حزب‌هایی مثل «یمینا» و احزاب حریدی به کابینه پس از انتخابات نتانیاهو بپیوندند، چنین ائتلافی نمی‌تواند اغلبیت اعضای کِنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را تشکیل دهد.

طبق این نظرسنجی، اگر هم‌اکنون در سرزمین‌های اشغالی انتخابات برگزار شود، حزب لیکود ۲۸ کرسی، حزب امید جدید ۱۸ کرسی، حزب «یش عتید» ۱۵ کرسی، یمینا ۱۴ کرسی، «لیست مشترک» ۱۱ کرسی، حزب «شاس» ۸ کرسی، فراکسیون «یهدیوت هتواره» ۸ کرسی، حزب «اسرائیل بیتنا»‌ ۷ کرسی، حزب «میرتس» ۸ کرسی، آبی-سفید (حزب وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) ۵ کرسی به دست خواهد آورد که طبق برآوردها، حزب گانتز به حد نصاب انتخاباتی نخواهد رسید.

بر اساس این نظرسنجی، حزب امید جدید به ریاست گیدئون سعر می‌تواند ائتلافی با ۶۳ عضو کنست تشکیل دهد در صورتی که احزابی چون «یش عتید»، «یمینا» و احزاب حریدی به آن ملحق شوند آن هم بدون حزب لیکود؛ اما چنانچه حزب «اسرائیل بیتنا» به ریاست «آویگدور لیبرمن»‌ نیز به این ائتلاف اضافه شود، برخلاف اظهارات نتانیاهو کابینه‌ای کاملا راست‌گرا با ۷۰ عضو کنست تشکیل خواهد شد.

در نظرسنجی یادشده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا اعضای پارلمان رأی خود در انتخابات گذشته را تغییر خواهند داد یا خیر، ۳۰ درصد پاسخ دادند که به حزبی که در انتخابات گذشته رأی داده‌اند، رأی نخواهند داد، ۲۴ درصد گفته‌اند که رأی گذشته خود را تغییر نخواهند داد.

اما در بین افرادی که گفته‌اند رأی خود را تغییر خواهند داد، ۵۷ درصد از رأی‌دهندگان ائتلاف آبی-سفید بوده‌اند.

ائتلاف آبی-سفید در انتخابات گذشته متشکل از حزب بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، یش عتید، «تیلم» و ۳۵ درصد از رأی‌دهندگان لیست مشترک و ۲۵ درصد از رأی‌دهندگان لیکود وارد انتخابات شد.

این گزارش در حالی منتشر شده است که وبگاه خبری «آی۲۴» به نقل از منابعی خبر داد که شخصیت‌های بلندپایه‌ای از ائتلاف آبی-سفید از جمله «گابی اشکنازی» وزیرخارجه رژیم صهیونیستی و «آوی نیسان کورن» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی قصد دارند کنارگیری خود را از دنیای سیاست اعلام کنند.

طبق گفته منابع یادشده، مقاماتی که احتمال دارد که کنارگیری خود را اعلام کنند، بر این باورند که ائتلاف آنها تجزیه خواهد شد و نخواهد توانست وارد انتخابات پارلمانی شود؛‌ با این حال، بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تأکید کرده است در رقابت‌های انتخاباتی در فلسطین اشغالی شرکت خواهد کرد.

آی۲۴ در ادامه گزارش داد، این مقامات می‌گویند که ائتلاف آبی-سفید «تجزیه خواهد شد و تا زمان انتخابات آتی پایدار نخواهد ماند».

در ادامه همچنین آمده است، شخصیت شماره دو ائتلاف آبی-سفید یعنی گابی اشکنازی وزیر خارجه این رژیم و آوی نیسان کورن وزیر دادگستری فعلی قصد دارند با دنیای سیاست خداحافظی کنند.

آی۲۴ نیز با اشاره‌ای به نظرسنجی‌ها، نوشت بهترین نتیجه‌ای که ائتلاف آبی-سفید در این نظرسنجی‌ها به دست آورده است، شش کرسی بوده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها