شاخه زیتون اردوغان به بایدن برای بهبود روابط با آمریکا

شاخه زیتون اردوغان به بایدن برای بهبود روابط با آمریکا
چهارشنبه 3 دی 1399 - 20:16

رییس جمهور ترکیه در حالی امروز طی سخنانی ملایم در مجلس ملی ترکیه دست خود را برای دادن شاخه زیتون به بایدن رییس جمهور منتخب آمریکا دراز کرد و خواستار بهبود روابط با این کشور شد که مقامات آنکارا تا پیش از این همواره مواضع انتقادی و هشدار آمیز در برابر اقدامات تحریمی واشنگتن اتخاذ می کردند.

العالم ـ ترکیه

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در سخنان خود با اشاره به وضع تحریمهای آمریکا علیه کشوش به دلیل خرید سیستم پدافند هوایی اس ۴۰۰ با تاکید بر اینکه ترکیه در مساله خرید سیستم های یاد شده با وضعیتی نابحق مواجه شده است, گفت: اعتقاد دارم که بایدن رییس جمهور منتخب آمریکا به روابط ترکیه و آمریکا اهتمامی که شایسته آن است را نشان خواهد داد.

وی همچنین بیان این که ترکیه در مقابل فشار و تهدید سرخم نخواهد کرد، در عین حال گفت که ما نسبت به هیچ کس پیشداوری، خصومت و دشمنی نداریم.

رادوغان افزود: تا به امروز هر کس گامی برای ما برداشته ما بسوی وی دویده ایم، ما با دوستانی که دست ما را فشرده اند به کار مشترک ادامه خواهیم داد و امیدوارم که در سال جدید یک صفحه جدید در روابط ترکیه با آمریکا و اتحادیه اروپا باز شود.

چرخش مواضع ترکیه در قبال آمریکا در حالی است که حلوسی آکار وزیر دفاع این کشور دیروز (سه شنبه) در هشتمین روز از اعلام تحریم آمریکا علیه این کشور به علت خرید سامانه «اس-۴۰۰» روسیه، با اتخاذ موضع تند به واشنگتن تاکید کرده بود که فورا در تصمیم اشتباه خود برای اعمال تحریم بازنگری کند.

پیش از این نیز رئیس جمهور ترکیه یکشنبه 30 آذر ماه در واکنش به تحریم های آمریکا گفته بود، کسانی که این کشور را تحریم کرده اند از اقدام خود پشیمان خواهند شد.

همزمان با اردوغان معاون ریاست جمهوری ترکیه نیز در واکنش به تحریم آمریکا خاطرنشان کرد که آنکارا از تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده هراسی ندارد.

به گزارش ایرنا، چند ماه قبل از انتخابات آمریکا و بعد از انتشار یک نوار ویدیوئی از بایدن در جریان سخنرانی در یک موسسه پژوهشی آمریکا و سخنان وی مبنی بر لزوم برکناری اردوغان از قدرت با حمایت از احزاب مخالف، حزب حاکم عدالت و توسعه و نزدیکان اردوغان تیر حملات خود را متوجه بایدن کرده بودند.

در جریان انتخابات و شمارش آرای کسب شده بین ترامپ و بایدن، دیدگاه بایدن در مورد حاکمیت حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان، مهمترین موضوع مورد بحث در جامعه رسانه ای ترکیه بود.

اردوغان بعد از پیروزی بایدن در دهم نوامبر و چندین روز پس از قطعی شدن پیروزی وی در انتخابات، به وی تبریک گفت و همزمان با ارسال پیامی به ترامپ از وی بخاطر تلاش برای بهبود روابط آمریکا و ترکیه تشکر کرد.

مسوولان حزب حاکم عدالت و توسعه بعد از قطعی شدن پیروزی بایدن در سخنانی با تاکید بر اهمیت روابط ترکیه و آمریکا خواستار درنظرگیری این اهمیت از سوی دولت جدید آمریکا شده اند.

پربیننده ترین خبرها