دعوت نتانیاهو از شاه مغرب ؛ نامه محمد ششم به «عباس»

دعوت نتانیاهو از شاه مغرب ؛ نامه محمد ششم به «عباس»
پنج‌شنبه 4 دی 1399 - 11:27

همزمان با ارسال پیام مکتوب شاه مغرب به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز از شاه مغرب برای سفر به فلسطین اشغالی دعوت کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

«اوفر جندلمن» سخنگوی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که نتانیاهو از «محمد ششم» شاه مغرب برای سفر به اسرائیل دعوت کرده است.

جندلمن در حساب توئیتری خود نوشت: «بن شبات رئیس شورای امنیت داخلی اسرائیل با محمد ششم شاه مغرب دیدار و به نمایندگی از طرف نتانیاهو از شاه مغرب برای سفر به اسرائیل دعوت کرد».

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، جندلمن نوشت که در پایان این دیدار که با حضور بن شبات، «جارد کوشنر» مشاور رئیس‌جمهور آمریکا، «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب و محمد ششم برگزار شد، بیانیه مشترکی درباره برقراری روابط بین اسرائیل و مغرب و بازگشایی دفتر هیأت رسمی مغرب در اسرائیل طی تقریبا دو هفته آینده، صادر شد.

نامه شاه مغرب به محمود عباس

از سوی دیگر محمد ششم در نامه‌ای به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر موضع ثابت مغرب در حمایت از مسئله فلسطین تأکید کرد و ازسرگیری مذاکرات سازش را تنها راه حل مشکل فلسطین برشمرد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که شاه مغرب در این نامه خود آورده است که مغرب همواره مسئله فلسطین را در ردیف مسئله صحرای غربی [جمهوری صحرا] قرار داده است و هرگز تلاش‌های مغرب برای دستیابی به حاکمیت بر صحرای غربی به زیان مبارزه ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع خود نخواهد بود.

این پیام شاه مغرب در حالی است که آمریکا اخیرا در اقدامی بی‌سابقه حاکمیت مغرب بر جمهوری صحرا را که مورد مناقشه با جبهه پولیساریو است، به رسمیت شناخت و در ازای آن مغرب نیز با رژیم صهیونیستی توافق سازش امضا کرد.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی (شمال غرب آفریقا) است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها