برگزاری جشن‌های کریسمس در عربستان جنجال به پا کرد

برگزاری جشن‌های کریسمس در عربستان جنجال به پا کرد
شنبه 6 دی 1399 - 13:42

فروش کالاهای تزئینی کریسمس در فروشگاه‌های عربستان در آستانه فرارسیدن سال میلادی جدید، بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های بین‌المللی ایجاد کرده و مورد انتقاد بسیاری از سعودی‌ها قرار گرفته است.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش خلیج آنلاین، امروز فروش درختان کریسمس و تزئینات جشن‌های سال نو میلادی در عربستان سعودی بر خلاف دوره‌های گذشته افزایش یافته است.

با آغاز ولیعهدی « محمد بن سلمان»، عربستان حرکت و هزینه فراوانی را برای نشان‌ دادن یک چهره تازه از خود در غرب آغاز کرد.

ریاض برای اولین بار به زنان اجازه رانندگی با ماشین ، ورود به استادیوم‌های ورزشی و شرکت در کنسرت و آواز را داد و این قوانین نه تنها برای آداب و رسوم جامعه سعودی بیگانه بود، بلکه توسط طبقه بزرگی از سعودی‌ها رد و منع شد.

سال گذشته و در آستانه عید مسیحی کریسمس و سال نو میلادی برای اولین بار در تاریخ عربستان، محمد بن سلمان اعلام کرد که قصد دارد جشن سال نو میلادی را در ریاض برگزار کند؛ اقدامی که باعث تعجب افکار عمومی شد. مغازه‌ها و فروشگاه‌های عربستان درختان کریسمس و تزئینات مختلف را برای این مناسبت به نمایش گذاشتند.

برگزاری جشن‌های مخفیانه عید کریسمس در عربستان

آژانس خبری مطبوعات فرانسه به نقل از یکی از ساکنان عربستان اعلام کرد: من هرگز فکر نمی‌کردم که عید مسیحی کریسمس را در عربستان ببینم و از این امر شگفت زده هستم.

سه سال پیش فروش علنی کالاها و تزئینات عید کریسمس در عربستان سعودی تقریباً غیرممکن بود و سازمان امر به معروف و نهی از منکر عربستان در پایان هر سال میلادی شهروندان سعودی، مؤسسات، هتل‌ها، رستوران‌ها و شرکت‌های این کشور را در بکارگیری و استفاده از هر گونه نشانه‌ها و مظاهر جشن‌های عید میلاد کریسمس منع کرده بود؛ اما با آغاز ولیعهدی محمد بن سلمان بر نقش این سازمان که مانند پلیس مذهبی عمل می‌کرد، پایان داده شد.

برخی از مسیحیان مقیم عربستان در گذشته به صورت مخفیانه وسایل عید کریسمس را می‌خریدند و همچنین مسیحیان فیلیپین، لبنان و سایر کشورهای مقیم عربستان به صورت مخفیانه جشن‌های کریسمس را برپا می‌کردند.

«مری » یک لبنانی مقیم ریاض گفت که در گذشته در عربستان خرید کالاهای عید کریسمس ممکن نبود و تعدادی از دوستانم آن‌ها را از لبنان و سوریه می‌خریدند و وارد کشور می‌کردند.

مدیر فروشگاه تزئینات کریسمس در ریاض تأکید کرد که او همچنین لباس‌هایی را در گذشته به مناسبت جشن «هالووین» مخفیانه می‌فروخت، جشنی که در بسیاری از کشورها در شب 31 اکتبر هر سال ، در آستانه عید مسیحیان غربی برگزار می‌شود.

برگزاری عید کریسمس درعربستان رویای دست‌نیافتنی برای مسیحیان بود

به گزارش رویترز، خرید تزئینات کریسمس و تزئین درخت کریسمس با آنها فقط یک رویای محال برای لبنانی‌های مقیم عربستان که در سال 2007 به این کشور مهاجرت کردند، بود.

یک لبنانی مقیم ریاض اعلام کرد که این اولین سالی است که مجاز به انجام برگزاری عید کریسمس در عربستان هستند؛چراکه در گذشته دولت عربستان محدودیت‌هایی درخصوص فروش تزئینات کریسمس اعمال کرده بود؛ اما امسال با سال‌های گذشته بسیار متفاوت است.

«عجلان العجلان» ، رئیس هیئت مدیره اتاق بازرگانی و صنایع عربستان در همین راستا گفت: امروز 15 میلیون خارجی به همراه خانواده و فرزندانشان در عربستان سعودی زندگی می‌کنند و می‌توانند آزادانه اعیادهای مذهبی خود را جشن بگیرند.

واکنش رسانه‌های اجتماعی به برگزاری عیدهای کریسمس در عربستان

رسانه‌های اجتماعی سعودی تصاویری از فروش درختان کریسمس در فروشگاه‌های عربستان را منتشر کرده اند.

برگزاری اعیاد مسیحی و فروش کالاهای تزئینی عید کریسمس در سرزمینی که جهان اسلام آن را سرزمین وحی می‌داند و برای آن قداست قائل است، منجر به انتقادات و واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی شد و بسیاری انتقادات خود را از خلال توئیت‌ها نوشتند.

از جمله این توییت‌ها، توئیت گمرک عربستان سعودی در سال 2018 بود که نشان می‌دهد معرفی درخت کریسمس به این کشور یا فروش آن در بازارها ممنوع تلقی می‌شود.

امروز فروش علنی کالاهای تزئینی برای برگزاری جشن‌های کریسمس و سال نو میلادی در عربستان، کشوری که خود را متولی حرمین شریفین می‌داند، بازتاب گسترده‌ای را در رسانه‌های بین‌المللی ایجاد کرده و تغییراتی که در خصوص عید مسیحیان در عربستان به وجود آمده است منجر به واکنش و تعجب بسیاری از ساکنان سعودی یا شهروندان خارج ازعربستان شده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها