خشم یکپارچه جامعه عراق علیه ترامپ بعد از عفو قاتلان عراقیها

خشم یکپارچه جامعه عراق علیه ترامپ بعد از عفو قاتلان عراقیها
شنبه 6 دی 1399 - 13:52

درپی اقدام رئیس جمهوری آمریکا در عفو چهار نیروی شرکت آمریکایی «بلک واتر» که ۱۴ عراقی را درسال ۲۰۰۷ میلادی به قتل رساندند، خشم گسترده‌ای جامعه عراق را فراگرفته و نهادها، شخصیتها و مردم این کشور اقدام «دونالد ترامپ» را اهانت به خون عراقیها دانسته و خواهان پیگیری جهانی این موضوع شده‌اند.

العالم - آمریکا

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه گذشته فرمان عفو چهار نیروی شرکت بدنام امنیتی خصوصی بلک واتر را که به دلیل به قتل رساندن ۱۴ غیرنظامی عراقی از جمله دو کودک در سال ۲۰۰۷ میلادی در بغداد به زندان طولانی مدت محکوم شدند، صادر کرد.

این چهار نفر به نام‌های «نیکلاس اسلاتن، پل اسلوگ، اوین لیبرتی، داستین هرد» بخشی از یک کاروان زرهی بودند که به طور پراکنده و بی‌هدف با تیربار و پرتاب نارنجک به سمت گروهی از مردم بی‌پناه در پایتخت عراق، تیراندازی کردند که به «کشتار میدان النسور بغداد» مشهور شد.

در این جنایت، ۱۴ غیرنظامی عراقی کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.

این کشتارِ نیروهای شرکت بلک واتر در آن زمان با اعتراضات گسترده داخلی و بین‌المللی روبرو شد و انتقادهای گسترده‌ای به آمریکا برای بکارگیری شرکت‌های خصوصی امنیتی صورت گرفت.

در سال ۲۰۱۴ میلادی یک دادگاه واشنگتن این چهار نفر را که برای شرکت بلک واتر کار می‌کردند، در حادثه تیراندازی سال ۲۰۰۷ میلادی در میدان النسور بغداد مجرم شناخته و آنها را محکوم کرد.

هیئت منصفه دادگاه آن زمان گفت که یکی از این چهار نفر به جرم قتل و سه نفر دیگر به اتهام شروع به قتل و داشتن اسلحه محکوم شده است.

براساس این حکم، اسلاتن به خاطر ارتکاب قتل از نوع اول به حبس ابد و سه نفر دیگر هر یک به ۳۰ سال زندان محکوم شدند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها