پنهان‌کاری انگلیس؛ کرونای جدید در اروپا افسار پاره کرد

پنهان‌کاری انگلیس؛ کرونای جدید در اروپا افسار پاره کرد
شنبه 6 دی 1399 - 20:56

پنهان کاری سه ماهه دولت لندن به دنبال شیوع ویروس کرونای جدید جهش یافته در این کشور، به پاره کردن افسار این ویروس در سایر کشورهای اروپایی که قدرت سرایت آن 70 درصد بیشتر از بقیه شاخه های کروناست، و نگرانی کارشناسان و رهبران کشورها منجر شده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش رسانه های غربی، سوئد آخرین کشوری است که از شناسایی اولین مورد ابتلا به گونه جدید ویروس کرونا خبر داده است. وزارت بهداشت سوئد اعلام کرد که این ویروس از طریق مسافری از انگلیس وارد این کشور شده است. او پس از ورود به سوئد دچار علائم شدید کرونا شده و نتیجه آزمایش او به نوع جدید کرونا مثبت اعلام می‌شود.

فردی دیگری که در فرانسه به نوع جهش یافته ویروس کرونا مبتلا شده به طور معمول ساکن انگلیس است. او اکنون در شهر «تور» در غرب فرانسه در قرنطینه به سر می برد.

اولین مورد ابتلا به نوع جهش یافته ویروس کرونا (کرونای انگلیسی) در اسپانیا، آلمان، هلند، دانمارک، ایتالیا، جبل‌الطارق و استرالیا نیز شناسایی شده است.

گونه جدید ویروس کرونا موسوم به VUI-۲۰۲۰۱۲/۰۱ که ۷۰ درصد مسری تر بوده و بارِ (load) ویروسی افراد مبتلا به آن بالاتر است ۳۱ شهریورماه شناسایی شد اما مقامات لندن تا دو هفته پیش این موضوع را کتمان کردند.

"مت هنکاک" وزیر بهداشت انگلیس اولین بار ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) خبر شناسایی گونه جدید ویروس کرونا را با پارلمان در میان گذاشت. سه روز بعد (۲۹ آذر)، بوریس جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی به طور عمومی وجود چنین ویروسی را تایید کرد.

براساس یافته‌های دانشمندان انگلیسی، احتمال مبتلا شدن افراد زیر ۱۵ سال در مقایسه با ویروس قدیمی کرونا بیشتر است. به گفته آنها این رفتار ویروس کرونا که کودکان را کمتر مبتلا می کرد یک رفتار استثنایی بود، چرا که بیماری های تنفسی ویروسی معمولاً کودکان را بیشتر مبتلا می کنند. اما اکنون به نظر می رسد ویروس جدید کودکان و بزرگسالان را به طور یکسان مبتلا می کند.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که تغییرات ژنتیکی در این ویروس منتهی به چه تغییری در رفتار آن خواهد شد. همچنین شواهدی در دست نیست که این ویروس بیماری متفاوت تری ایجاد کند یا به واکسن موجود مقاوم باشد.

آن‌ها با این حال به این نتیجه رسیده اند که شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا می تواند شمار افراد بستری در بیمارستان ها و همچنین آمار مرگ و میر براثر ابتلا به «کووید ۱۹» را افزایش دهد.

وزیر بهداشت انگلیس یکشنبه گذشته هشدار داد که شیوع گونه جهش‌یافته کرونا از کنترل خارج شده و از مردم خواست مانند کسی رفتار کنند که به این بیماری مبتلا شده است.

مقامات انگلیس با وجود اطلاع از این تحولات و امکان انتقال آن به کودکان و حتی مشاهده شیوع در برخی از مدارس جنوب انگلیس، مدارس این کشور را از ماه سپتامبر بازگشایی کردند. همچنین نخست وزیر انگلیس کمیته پارلمانی پیشگیری از بیماری های همه گیر موسوم به (THRCC) را شش ماه قبل از همه گیری کرونا منحل کرده بود.

حالا عملیات تزریق واکسن کرونا در انگلیس از سه‌شنبه ۱۸ آذر در سراسر این کشور آغاز شده و این کارزار از فردا در برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز آغاز خواهد شد.

به گزارش ایرنا، در مجموع تاکنون ۱۶ کشور عضو این اتحادیه با استفاده از واکسن فایزر بیونتک موافقت کرده اند. کمیسیون اروپا پیش از این به دنبال موافقت اداره دارویی اروپا با استفاده از این واکسن از آغاز کارزار واکسیناسیون به طور مشترک در کشورهای عضو اتحادیه اروپا سخن گفته بود.

اروپایی‌ها امیدوارند تا تابستان سال آینده بخش قابل توجهی از جمعیت این قاره واکسینه شوند. تاکنون بیش از ۲۵ میلیون نفر در قاره سبز به کرونا مبتلا شده‌اند.

پربیننده ترین خبرها