تشدید آشفتگی سیاسی در رژیم صهیونیستی

تشدید آشفتگی سیاسی در رژیم صهیونیستی
يکشنبه 7 دی 1399 - 10:52

آشفتگی سیاسی موجود در رژیم صهیونیستی اثرات خود را بر عرصه نظامی رژیم صهیونیستی گذاشته است و این رژیم در حال تضعیف در حوزه‌ای است که آن را هویت خود تعریف کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

با مانع تراشی هایی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر بر سر راه تصویب بودجه سالانه رژیم صهیونیستی به وجود آورد، کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی برای چهارمین بار طی کمتر از دوسال منحل شده، این رژیم مجبور حرکت به سمت چهارمین انتخابات پیش از موعد خود شد. آرای متفاوت احزاب در عرصه سیاسی یک بن بست عملی را برای این رژیم رقم زده است و هنوز معلوم نیست پس از چهارمین انتخابات، کابینه ای تشکیل شود.

بحران در عرصه نظامی

عدم تشکیل کابینه جدید و عدم تصویب بودجه سالانه رژیم صهیونیستی نه تنها آشفتگی سیاسی، بلکه آشفتگی و تضعیف در عرصه نظامی این رژیم را با خود به همراه آورده است. عرصه ای که تضعیف و آشفتگی آن به دلیل ماهیت نظامی رژیم صهیونیستی به معنی از دست رفتن کیان صهیونیستها است.

بلاتکلیفی طرح رئیس ستاد مشترک ارتش

آوی کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی از ابتدای سال 2019 کار خود را در ستاد مشترک ارتش آغاز کرد. او در حال حاضر در پایان دومین سال ریاست خود بر ستاد مشترک قرار دارد. کوخاوی زمانی که به ستاد مشترک وارد شد طرحی 5 ماده ای را که از یک سال قبل تهیه کرده بود با عنوان «تنوفا» با خود به ستاد مشترک آورد تا پس از 4 سال با اجرای آن ارتش رژیم صهیونیستی به قدرتی فراتر از وضعیت کنونی خود برسد. اما حالا دو سال از زمان ریاست او بر ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی می گذرد و او نتوانسته طرح «تنوفا» را اجرایی کند.

آنچه قابل توجه است این است که زمان برگزاری انتخابات پیش از موعد 23 مارس 2020، 3 فروردین 1400 اعلام شده است. اگر فرض را بر آن بگذاریم که یک هفته پس از برگزاری انتخابات، نتایج نهایی اعلام شود و حزب پیروز انتخابات بتواند پس از 6 هفته فرصتی که در اختیار دارد کابینه را تشکیل داده، پس از 90 روز فرصتی هم که در اختیار دارد، بودجه را تصویب کند و بودجه تصویب شده نیز مطابق با طرح کوخاوی به ارتش بودجه اختصاص دهد، کوخاوی در نیمه سومین سال ریاستش بر ستاد مشترک قرار خواهد داشت و کمتر از یک سال و نیم فرصت اجرای طرح موسوم به «تنوفا» را در اختیار خواهد داشت. حال سؤال اینجا است که با این وضعیت آیا او خواهد توانست این طرح را اجرایی کند؟

پاسخ این سؤال با در نظر گرفتن اختلاف موجود بین احزاب، قوت گرفتن رقبایی که با طرح های کوخاوی چندان همراه نیستند و اصلا امکان عدم به وجود آمدن ائتلاف برای تشکیل کابینه بسیار دشوار و موفقیت آن بسیار پایین خواهد بود.

ارتش و 3 سال بدون افزایش بودجه

زمانی که کوخاوی ریاست ستاد مشترک ارتش را به دست گرفت تازه کنست رژیم صهیونیستی منحل شده، کابینه موقت نتانیاهو کار را در اختیار داشت. براساس آیین نامه داخلی کنست رژیم صهیونیستی، زمانی که کنست منحل میشود دولت گذشته به عنوان دولت موقت به رتق و فتق امور می پردازد اما نمی تواند قانون جدیدی را مصوب کرده یا انتصابهای جدیدی را -که در اختیار نخست وزیر دائم است- انجام دهد. در این وضعیت تمام وزارتخانه ها براساس بودجه کابینه گذشته که قبل از انحلال تصویب شده بود کار خواهند کرد و بودجه تغییری نخواهد کرد.

با انحلال کنست رژیم صهیونیستی اواخر سال 2018، وزارتخانه ها و نهادهای نظامی رژیم با همان بودجه سال 2018 به کار خود ادامه دادند. با استمرار آشفتگی سیاسی و عدم تشکیل کابینه تا سال 2020 این روند ادامه داشته است و وزارتخانه های رژیم صهیونیستی با همان بودجه سال 2018 به کار خود ادامه داده اند. کابینه جدید نیز با عدم تصویب بودجه موجبات انحلال کنست را فراهم آورد و میتوان گفت صهیونیستها تا اواسط سال 2021 بودجه ای در اختیار نخواهند داشت.

با این احتساب کوخاوی نه تنها شاهد تصویب طرح خود نبوده، بلکه شاهد افزایش بودجه نیز نخواهد بود و با همان بودجه 3 سال قبل باید گذران امور کند. این به معنی آن است که صهیونیستها حتی در امور نظامی درجا هم نزده اند بلکه عملاً عقبگرد جدی در ارتش را لمس کرده اند. چرا که با وجود بحران اقتصادی و بحران برآمده از کرونا عملاً امکان توسعه را در اختیار نداشته، تنها به گذران امور روزمره اکتفا کرده اند.

مشکلات قانونگذاری وارتش رژیم صهیونیستی

علاوه بر آنچه در خصوص بودجه در بالا به آن اشاره شد، رژیم صهیونیستی در قانونگذاری با مشکلاتی روبرو است که بدون تشکیل کنست جدید و آشفتگی سیاسی 3 سال گذشته قابلیت حل نداشته است.

یکی از اختلافات موجود در عرصه سیاسی و اجتماعی رژیم صهیونیستی، به کارگیری طلاب مدارس حریدی در ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. فرماندهان ارتش با درخواست پیوستن این اشخاص به ارتش به دنبال جبران کاهش نیروهای ارتش طی دهه های گذشته بودهاند. اما همواره عرصه سیاسی با ممانعت از تصویب قانونی در این راستا بر مشکیل سربازگیری و جمعیت سربازان افزوده اند. از سوی دیگر طی 3 سال گذشته مسئله آفریقایی تبارها و اخراج آنها از فلسطین اشغالی و مسئله سربازگیری از طوایف عرب و دروزی نیز بر این مشکلات افزوده است. اما به دلیل آشفتگی سیاسی این مشکلات حل ناشده باقی مانده اند و در آیندهای نزدیک دامن صهیونیست ها را فرا خواهند گرفت.

به طور کلی آشفتگی سیاسی در رژیم صهیونیستی با عدم تصویب بودجه و تضعیف ساختارهای نظامی و کاهش تعداد سربازها، ضربه ای به ارتش رژیم صهیونیستی وارد کرده است و اجازه تقویت ارتش را به آنها نداده است. طی سالهای گذشته گزارشهای متعددی در خصوص بحران در ارتش و عدم آمادگی برای مقابله با هر جنگ احتمالی از ارتش رژیم صهیونیستی منتشر شده است. اما بحران سیاسی موجود اجازه پرداختن به آنها را به صهیونیستها نداده، موجب شده صهیونیستها در عرصه ای که آن را هویت خود تعریف کرده اند به شدت تضعیف شوند. هرچند آنها تلاش می کنند در رسانه ها و افکار عمومی از آن چیزی درز نکند اما حقیقت ماجرا این است که این واقعیت در حال پیشرفت و توسعه است و از صهیونیستها کاری بر نمی آید.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها