افشای حجم خسارت حملات سایبری به اسرائیل/ رسانه عبری: بیش از ۸ هزار مورد شکایت سایبری روی میز است

افشای حجم خسارت حملات سایبری به اسرائیل/ رسانه عبری: بیش از  ۸ هزار مورد شکایت سایبری روی میز است
يکشنبه 7 دی 1399 - 12:50

شرکت شیربیت تنها شرکتی نیست که هکرهای ناشناس موفق شدند ضربات جبران ناپذیری را به آن وارد کنند بلکه طی سال ۲۰۲۰ بیش از ۸ هزار و ۳۷۷ مورد اقدامات الکترونیکی در پلیس سایبری رژیم اسرائیل به ثبت رسیده است.

العالم - فلسطین اشغالی

روزنامه یسرائیل هیوم در شماره امروز یکشنبه خود با این عنوان نوشت 50 افسر واحد سایبری پلیس همچنان به دنبال یافتن سرنخ هایی از این اقدامات اینترنتی هستند.

به نوشته این روزنامه عبری زبان ، برای اولین بار پلیس اعتراف کرد 8 هزار و 377 پرونده از جرایم اینترنتی را روی میز خود دارد که قرار است 50 افسر و 25 سرباز واحد 433 به آن رسیدگی کنند.

یکی از کارشناسان به این روزنامه گفت : پیش بینی می شود چالش های سایبری اسرائیل در آینده گسترده تر و پیچیده تر شوند.

از سوی دیگر یکی از تحلیلگران برجسته صهیونیست از این که هکرها موفق شدند به «مقدس ترین مقدسات» ساختار امنیتی آمریکا (و البته اسرائیل) دست پیدا کنند ابراز شگفتی کرد.

وی که ابتدا تمایل چندانی به پرداختن به شکست بزرگ سایبری رژیمش نداشت تلاش کرد محور اصلی تحلیل خود را بر روی شکست بزرگ سایبری آمریکا در مقابل هکرهایی که گفته می شود روسی هستند متمرکز کند.

وی در عین حال اعتراف کرد در شرایطی که اسرائیل با جنگ بزرگی در صحنه سایبری روبرو است ، به شدت به دنبال مطلع شدن از میزان و حجم اطلاعاتی است که روس ها موفق به تخلیله آن از سرورهای آمریکایی شده اند.

الکس فیشمن در مقاله خود که در روزنامه یدیعوت احارانوت منتشر شد تاکید کرد : ضرباتی که شرکت های اسرائیلی در دوره اخیر متحمل شده اند ثابت می کند که جنگ سایبری روز به روز گسترده تر و قوی تر می شود تا پرسشهای بی پاسخی درباره میزان آمادگی ساختار سایبری ما در مقابله با این حملات مطرح شود.

وی به شکل تلویحی اقدام به مقایسه حملات صورت گرفته علیه زیر ساخت های سایبری آمریکا با بلایی کرد که بر سر ساختار سایبری اسرائیل وارد آمده و می نویسد : حملات روس ها علیه آمریکایی ها زلزله ای است که هیچ کس نمی تواند از عمق زیان های آن مطلع شود.

به نوشته این روزنامه عبری زبان ، اسرائیل و ایالات متحده که در سال 2011 عملیات سایبری مشترکی را علیه برنامه هسته ای ایران انجام دادند این روزها به طور همزمان در معرض شدیدترین حملات سایبری قرار گرفته اند.

این که اعلام ضربه خوردن مهم ترین مراکز سایبری امنیتی آمریکا با حملات سایبری انجام شده علیه پایگاه های داده نهادهای رسمی ، شرکت های تجاری و امنیتی اسرائیلی هم زمان می شود ، جای سئوال دارد.

این روزنامه عبری زبان اعتراف می کند گرچه اسرائیل همچنان سیاست ابهام را درباره این حملات پیگیری می کند اما ضربات سختی متحمل شده است.

هارئیل مانشری بنیانگذار سامانه سایبری شاباک در این زمینه می گوید : ما به این نتیجه رسیدیم که درخواست باج از شرکت شیربیت صرفا یک اقدام صوری بود در واقع مهاجمان می خواستند با این کار هویت و اهداف خود را پنهان نگه داشته و در عین حال بر افکار عمومی اسرائیل تاثیر بگذارند.

این مقام امنیتی رژیم صهیونیستی با تکرار اتهام دست داشتن هکرهای ایرانی در هک کردن تعداد زیادی از سرورهای اسرائیلی ادعا کرد حملات سایبری ایران از رویکرد جمع آوری اطلاعات صرف به وارد کردن ضربات حقیقی و فوری تغییر تاکتیک داده است.

اسرائیل معتقد است که این تغییر در تاکتیک های حملات سایبری ایران واکنشی به اقدامات و حملات اسرائیل باشد.

به اعتقاد کارشناسان پرداختن به چنین مسائلی برای توجیه ناتوانی در مقابله با اقدامات سایبری در مقابل انتقاد رسانه های اسرائیلی انجام می شود.

پیش از این روزنامه هاآرتص با اشاره به این ناتوانی پرسیده بود پس آن سامانه سایبری عظیمی که از آن سخن می گفتید ، 250 میلیون شیکل (76 میلیون دلار) برای آن در سال خرج می کنید و 350 کارشناس سایبری را برای آن به کار گمارده اید، کجاست؟چرا تمام این امکانات نتوانسته اند از فرو افتادن پایگاه های داده اسرائیلی یکی پس از دیگری جلوگیری کنند.

در بخش دیگری از مقاله با اشاره ضمنی به شکسته شدن غرور اسرائیل نوشت : اسرائیل مغرور تصور می کرد در جبهه سایبری بهترین است و آمادگی دفع هر نوع تهاجمی را دارد اما شرایط چند روز اخیر عکس آن را به همه نشان داد.

این روزنامه عبری زبان با اشاره به ادعای مسئولین اسرائیلی درباره دست داشتن هکرهای ایرانی در این اقدام می نویسد: امروز جامعه اسرائیل هم به این نتیجه رسیده است که ایران دارای قدرت سایبری پیشرفته است و قادر است از این توانمندی برای ضربه زدن به اسرائیل استفاده کند ، این که بر اساس داده های پایگاه رصد حملات "چک پوینت" بعد از ترور محسن فخری زاده یکی از مسئولان برنامه هسته ای ایران گروه هکری (Pay2Key) 12 شرکت اسرائیلی را در یک هفته هک کند، مسئله قابل تاملی است ، به ویژه که ما فقط از این تعداد اطلاع داریم و آنچه گفته می شود صرفا آمار و ارقام است که می خواهند گفته شود.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها