پشت پرده اجرای طرحهای عمرانی و اقتصادی از سوی سعودی در یمن

پشت پرده اجرای طرحهای عمرانی و اقتصادی از سوی سعودی در یمن
دوشنبه 8 دی 1399 - 16:35

عربستان سعودی برای توجیه اشغال یمن و ترویج سلفی گری جهت نابودکردن بافت اجتماعی این کشور اقدام به اجرای پروژه های مختلف کرده است.    

العالم کشکول

این رژیم ادعا کرده که قصد احداث شهرک پزشکی آموزشی ملک سلمان در استان المهره در شرق یمن با هزینه ای بالغ بر 213 میلیون ریال (56 میلیون و هشتصد هزار دلار) را دارد که مرحله اول آن شامل احداث یک بیمارستان آموزشی صد تختخوابی است.

این پروژه ها و آمار خیالی در حالی مطرح می شود که مردم یمن هر روز فقیرتر شده و منابعشان در برابر دیدگانشان توسط آل سعود تاراج می شود.

به همین دلیل مردم یمن به ویژه المهره و سقطری به دقت مراقب توطئه های سعودی برای سیطره بر این کشور به ویژه اشغال سقطری توسط امارات با حمایت حکومت منصور هادی و در سایه سکوت جامعه جهانی هستند.

همزمان، قبایل المهره مخالفت خود را با طمع ورزی سعودی در این استان به ویژه تلاش برای سیطره بر گذرگاه آن با عمان اعلام کرده و ضمن آتش زدن یک زره پوش سعودی، با نیروهای آل سعود درگیر شده و آنان را مجبور به عقب نشینی کردند.

پیشتر نیز آل سعود برای کسب نفوذ هر چه بیشتر در المهره هزاران نیرو را در مارس 2019 و پس از آن به مرز المهره عمان اعزام کرده بود.

مدتی قبل نیز عربستان سعودی اعلام کرد که قصد احداث خط لوله نفت از طریق المهره به طرف دریای عرب را دارد تا برای صادراتش مسیر جایگزین داشته باشد، و همسو با آن، یک بندر نفتی توسط شرکت سعودی نفتی هوتا مارین برای استخراج و صادرات نفت راه اندازی شد که نشانه طمع ورزی اقتصادی گسترده ریاض نسبت به یمن است.

عربستان سعودی ژوئیه 2020 نیز کوشید با تحمیل عوارض گمرکی سنگین بر یمن مانع صادرات عمان به یمن و جلوگیری از نفوذ مسقط در این کشور شود.

البته طمع ورزی سعودی به همین مقدار ختم نمی شود و این رژیم در دهه های گذشته اقدام به ترویج سلفی گری در مناطقی مانند صعده کرد تا ضمن ایجاد فتنه طایفه ای، بافت اجتماعی یمن را به نفع خود تغییر دهد، که به گفته کارشناسان، آل سعود همین سیاست را در المهره اجرا کرده تا با اختلاف افکنی میان مردم، اعتراضات مردمی به حضور سعودی در یمن و احساسات ضد سلفی و ضد سعودی را در این استان مهار کند.

پربیننده ترین خبرها