سقط جنین در سرزمین مادری پاپ قانونی اعلام شد

سقط جنین در سرزمین مادری پاپ قانونی اعلام شد
چهارشنبه 10 دی 1399 - 22:22

مجلس سنای آرژانتین با وجود مخالفت شدید کلیسا و مخالفان مسیحیت کاتولیک سقط جنین را با اکثریت آرا قانونی اعلام کرد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، سنای آرژانتین روز چهارشنبه با ۳۸ رای طرح سقط جنین برای زنان که مورد حمایت آلبرتو فرناندز رییس جمهوری آرژانتین بود را به تصویب رساند.

بسیاری از حامیان و مخالفان سقط جنین به هنگام مباحثه پارلمان برای تصمیم گیری در خصوص این طرح بیرون پارلمان به انتظار رای نهایی ایستاده بودند که در نهایت با قانونی اعلام شدن این طرح موج شادی در میان طرفداران سقط جنین شکل گرفت.

موضوع سقط جنین در آرژانتین به شدت حساس است چرا که مردم این کشور کاتولیک‌های بسیار مذهبی هستند و البته پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز خود یک آرژانتینی است که بارها مخالفت کلیسا با سقط جنین را اعلام کرده و حتی آن را گناهی نابخشودنی معرفی کرده است.

این قانون به تمام زنانی که تا حداکثر ۱۴ هفته باردار هستند اجازه سقط جنین را خواهد داد. سقط جنین در آرژانتین سومین کشور پرجمعیت آمریکای جنوبی در حال حاضر فقط در شرایطی امکان پذیر است که بارداری بر اثر تجاوز صورت گرفته باشد یا اینکه جان یا سلامتی زن به خطر بیافتد.

در غیر اینصورت سقط جنین غیر قانونی و جزای آن تا ۱۵ سال حبس است. حامیان سقط جنین امیدوار هستند که تصمیم آرژانتین باعث تجدید نظر دیگر کشورهای آمریکای جنوبی با اکثریت کاتولیک در خصوص محدودیت های این عمل شود.

در منطقه آمریکای لاتین و کارائیب فقط کوبا، اروگوئه و گویان فرانسه اجازه سقط جنین را می دهند. در مکزیکو سیتی و ایالت اواخاکا در مکزیک نیز این درخواست امکان پذیر است.

در مقابل السالوادور، جمهوری دومینیک، هائیتی، هندوراس، نیکاراگوئه و تقریبا در تمامی شرایط سقط جنین را ممنوع کرده اند اما کلمبیا، کاستاریکا، گواتمالا و پاناما فقط در زمان به خطر افتادن جان یا سلامتی زن اجازه خواهد داد.

درحالیکه سقط جنین به صورت گسترده در سراسر منطقه آمریکای لاتین غیر قانونی است، تقریبا ۵.۴ میلیون مورد بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ به صورت زیر زمینی و غیرقانونی صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، این برای نخستین بار نیست که طرح مزبور در سنا به رای گذاشته شده است. در سال ۲۰۱۸، در زمان دولت مائوریسیو مکری رییس جمهوری پیشین آرژانتین تلاش برای قانونی کردن سقط جنین صورت گرفت و در مجلس سفلا آرژانتین تایید شد اما نتوانست از سد مجلس سنای این کشور عبور کند.

نکته قابل توجه این است که جنبش های حمایت از سقط جنین در ماه های گذشته بودجه های کلانی را از فرناندز رئیس جمهوری آرژانتین که دسامبر گذشته بر سر کار آمده است، دریافت کردند.

فرناندز گفته بود که بیش از ۳ هزار نفر بر اثر سقط جنین غیر قانونی از سال ۱۹۸۳ جان خود را از دست داده اند . هیچ آمار رسمی از تعداد عمل های سقط جنین غیرقانونی در آرژانتین وجود ندارد اما وزارت بهداشت ملی این کشور تخمین می زند که بین ۳۷۱ هزار و ۹۶۵ تا ۵۲۲ هزار مورد سقط جنین به صورت سالانه صورت می گیرد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها